Startende studenten verdiepen zich in True Pricing

Verslag HvA Experience, 1 & 2 september

2 sep 2022 12:21 | Centre for Economic Transformation

Wat is de echte prijs van een spijkerbroek van 80 euro volgens het True Price-rekenmodel?

Deze vraag kregen de bezoekers van de HvA Experience – de introductie voor startende studenten - voorgelegd bij de stand van het Centre for Economic Transformation (CET). De festivalgangers die de vraag goed beantwoordden, maakten kans op een cadeaubon van €75 voor boodschappen bij natuurvoedingswinkel De Aanzet (in de Pijp).

200 deelnemers

Er was heel wat animo om een gok te wagen: een boodschappenbon bleek een gewilde prijs, een spijkerbroek dragen we allemaal, en het True Price-model intrigeerde de meesten. Zo’n 200 studenten deden mee. Het was geweldig om te zien dat zoveel nieuwe studenten de tijd namen om zich in de productieketen te verdiepen en hun antwoord te geven.

Wat is de werkelijke prijs van een product?

Om de True Price van een product te achterhalen, tel je sociale en milieukosten bij de verkoopprijs op. De antwoorden varieerden van + €2 tot €500, bovenop de verkoopprijs van 80 euro.
Benieuwd naar het antwoord? Bekijk het onderzoek dat we hebben gebruikt om het antwoord te berekenen: The True Price of Jeans .

Boodschappen bij True Price supermarkt De Aanzet

De studenten Merel (FOO) en Julius (FMR) zaten met hun antwoord het dichtst bij de true price van de jeans, met een marge van 0,10 tot 1,10 euro. De twee winnaars gaan binnenkort boodschappen doen bij De Aanzet , de eerste winkel ter wereld die True Pricing op vele artikelen toepast en waarbij je een kassabon ontvangt waarop de True Price is aangegeven.

Informatie voor studenten Over het CET

Het Centre for Economic Transformation (CET) is een platform waar onderzoekers, docenten en studenten samenwerken met bedrijven en organisaties die versneld willen toewerken naar duurzaam, rechtvaardig en toekomstbestendig ondernemen.

Specifieke informatie voor studenten vind je op CET | MijnHvA of neem contact op.