Hogeschool van Amsterdam

Je studeerplek thuis

Nu je veel meer tijd thuis doorbrengt om te studeren, is het goed om stil te staan bij jouw studeerplek. Een goede studeerplek is namelijk goed voor je gezondheid én voor je productiviteit én ook voor je humeur. En je loopt minder kans op (tijdelijke) klachten aan je armen, nek of schouders.

Richt je studeerplek in 

Studeren met warm weer

Blijf voldoende bewegen 

  • Blijf voldoende bewegen tussen de lessen, de projecten en het studeren door. Rek- en strekoefeningen zijn daarbij belangrijk voor je armen, nek en schouder. Met het programma Workrave krijg je automatisch signaaltjes om pauzes te nemen en ook mooie oefeningen.
  • Op een creatieve manier in beweging blijven? Studenten van Academie voor Lichamelijke Opvoeding weten hoe! Op Instagram en YouTube laten ze in filmpjes zien hoe.
  • Wil je wat hulp om actief te blijven? Doe dan mee met de Actify Challenge en installeer de Actify App.

Neem genoeg pauzes tussendoor

  • Neem genoeg pauzes tussendoor. Zorg ervoor dat je geregeld van houding wisselt door even te gaan staan en regelmatig drinken voor jezelf in te schenken. Zorg er daarnaast voor dat je ook af en toe, als het lukt en je afstand kunt houden, buiten je benen strekt en een frisse neus haalt.

Kijk ook hoe YouTuber Joey thuis studeert:

Accepteer de marketingcookies om deze video te zien

Aanvullende tips van HvA-studenten:

  • Een plek met frisse lucht en eten en drinken binnen handbereik (als je een langer hoorcollege hebt).
  • Niet te veel afleiding om je heen. Stuur die broertjes / zusjes / ouders / huisgenoten gerust je kamer uit!
  • Genoeg daglicht is onmisbaar als je weinig buiten komt.
  • Een opgeruimd bureau geeft lekker rust.
  • Eén vaste plek om te studeren (dan ga je het ook met studie associëren). En je andere plekken om te chillen (bed/bank).
Gepubliceerd door  Afdeling Communicatie 29 juni 2020