Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Veelgestelde vragen STAP-budget

Heb je vragen over het STAP-budget? Bekijk hieronder de veelgestelde vragen.

1. STAP-deadlines bij startdata: wanneer moet ik STAP-subsidie aanvragen?

Elke startdatum van een opleiding heeft specifieke momenten om STAP-subsidie aan te vragen. Bij een STAP-subsidieaanvraag ligt de startdatum van de opleiding altijd minimaal 29 dagen in de toekomst, en uiterlijk 3 maanden na afloop van het tijdvak waarin je STAP-subsidie hebt aangevraagd.

In ons overzicht van actueel STAP-cursusaanbod en actueel deeltijdaanbod, zie je voor welke opleidingen je in het volgende tijdvak subsidie kunt aanvragen.

2. Ik volg een opleiding die langer dan 12 maanden duurt. Hoe zit dat met STAP? 

Duurt je opleiding langer dan 12 maanden? Houd er dan rekening mee dat je vooralsnog alleen subsidie kunt aanvragen voor de kosten van het eerste jaar.

3. Hoe kom ik aan een STAP-aanmeldbewijs?

Het STAP aanmeldbewijs kun je aanvragen bij de cursusadministratie van je gekozen cursus. Het mailadres staat op de opleidingspagina van de cursus. Doe dit uiterlijk 7 werkdagen voor de start van een nieuw STAP-aanvraagtijdvak. 

Bij een deeltijdopleiding van de HvA die meedoet aan het STAP-programma ontvang je het STAP-aanmeldbewijs nadat je aan alle voorwaarden van de deeltijdopleiding voldoet. Het STAP aanmeldbewijs wordt uitsluitend naar nieuwe eerstejaars studenten voor de desbetreffende deeltijdopleiding verstuurd. Zorg ervoor dat je uiterlijk 7 werkdagen voordat een nieuw STAP-tijdaanvraagvak start je voldoet aan de inschrijfvoorwaarden voor deze deeltijdopleiding. 

4. Waarom heb ik een STAP-aanmeldbewijs nodig?

Tijdens het aanvragen van de STAP-subsidie wordt gevraagd om je STAP-aanmeldbewijs te uploaden. Zonder een geldig STAP-aanmeldbewijs wordt je subsidieaanvraag afgewezen. 

5. Wanneer biedt de HvA de mogelijkheid om STAP-subsidie aan te vragen voor deeltijd en duaal onderwijs? 

Per 2 januari 2023 kun je voor een beperkt aantal deeltijdopleidingen  STAP-subsidie aanvragen. Bekijk het deeltijdaanbod waarvoor je STAP-subsidie kunt aanvragen. 

In mei 2023 bepalen we hoe we de deelname van STAP met bekostigd onderwijs voortzetten per september 2023. 

6. Annuleren inschrijving in verband met niet ontvangen van STAP-subsidie

Is het niet gelukt om STAP-subsidie aan te vragen en wil je om deze reden je inschrijving annuleren? Doe dit dan uiterlijk 3 weken voor de start van de opleiding. De HvA brengt je in dat geval geen annuleringskosten in rekening.

7. Waar kan ik zien voor welke opleidingen van de HvA het aanvragen van STAP-subsidie mogelijk is?

  • Op deze pagina zie je de cursussen die met STAP-budget zijn te volgen 
  • Op deze pagina zie je de deeltijdopleidingen die met STAP-budget zijn te volgen
  • Op deze pagina zie je het overige STAP-aanbod dat op een later moment met STAP-budget te volgen is
  • Op de cursuspagina van de opleiding zelf, als die voor STAP in aanmerking komt.
  • In het landelijke STAP-portaal, op uwv.nl/stap

8. Hoe weet ik of ik in aanmerking kom voor STAP-subsidie?

Dat kun je vinden op www.uwv.nl/stap. Je kunt ook telefonisch contact opnemen met de uwv-telefoon voor werknemers op 088-898 92 94. 

9. Wat moet ik doen om STAP subsidie aan te vragen? 

Zie hiervoor hva.nl/stap onder het kopje 'STAP-budget aanvragen' en www.uwv.nl/stap.