Hogeschool van Amsterdam

Sterk van start

Built Environment voltijd

Sterk van Start

Welkom bij de HvA! Op deze pagina vind je alle informatie voor een goede start van je opleiding.

Inschrijving afronden

HvA-ID en wachtwoord

  • Nadat je je hebt ingeschreven bij de HvA, ontvang je een welkomstmail met daarin jouw HvA-ID (gebruikersnaam).
  • Met je HvA-ID heb je in combinatie met je wachtwoord, toegang tot de ICT-voorzieningen van de HvA.
  • Meer informatie over HvA-ID en wachtwoord.

Collegekaart

  • Je collegekaart heb je nodig om je te legitimeren op alle HvA-locaties en bij (online) toetsen.
  • Daarnaast gebruik je de collegekaart o.a. voor printen, boeken lenen en betalen bij automaten.
  • Check alle informatie over je collegekaart.

HvA Experience

  • Wil je weten wat je naast je studie nog meer bij de HvA kunt doen, check vanaf 1 juli de HvA Experience!
  • Hier ontdek je het studentenleven, studentenplatforms, HvA-faciliteiten en meer!

Introdagen opleiding

Informatie over de introdagen van de opleiding vind je begin juli op deze pagina.

Boekenlijst

Informatie over de boekenlijst vind je begin juli op deze pagina.

Laptop

Voor aanvang van het studiejaar moet je in het bezit zijn van een goed werkende laptop. Hieronder vind je de eisen die aan de laptop worden gesteld.

Minimale eisen:

1. Videokaart dedicated (dus niet geïntegreerd op moederboard als chip) met minimaal 512 MB geheugen

2. Werkgeheugen minimaal 4 GB

3. Processor i5 of AMD 10

4. Harddisk minimaal 250GB

5. Beeldscherm minimaal 15,6inch

Aanbevolen

1. Videokaart dedicated (dus niet geïntegreerd op moederboard als chip) met minimaal 1 GB geheugen

2. Werkgeheugen 8 GB

3. Processor i7

4. Harddisk minimaal 500 GB of 250GB SSD

5. Beeldscherm 17 inch

Extra accu

Op HvA-locaties zijn niet altijd voldoende wandcontactdozen om alle studenten in een leslokaal van stroom te kunnen voorzien. Een accu van een laptop gaat gemiddeld twee tot vier uur mee. Als je je laptop veel gebruikt, is het aan te bevelen om een extra accu mee te nemen zodat je van accu kunt wisselen en niet zonder stroom komt te zitten. Buiten de lessen om werk je in zelfstudieruimtes, projectruimtes, het leercentrum van de HvA of op een externe locatie. Het is de bedoeling dat je op elke plek kunt werken, ongeacht of die plek wel of niet in stroom voorziet.


Apple Macbook wordt afgeraden

Een Apple Macbook wordt afgeraden. Wanneer je al een Apple Macbook hebt, dan is het zaak om Bootcamp met Windows te hebben geïnstalleerd. De ervaring leert echter dat via Bootcamp alles wat minder florissant draait, maar wanneer de specificaties van de Macbook hoog zijn kan er wel redelijk mee gewerkt worden. De software die wij gaan gebruiken vragen veel van de laptop en kunnen niet onder IOS worden geïnstalleerd.

Geen garantie vanuit HvA Built Environment

In principe kun je met een nieuwe, krachtige laptop (zeker geen 'basismodel') de komende vier jaar tijdens je studie prima werken. Maar de reden dat de HvA bouwkunde geen garantie kan geven op vierjarig gebruik van de laptop binnen de opleiding is te wijten aan het hoge tempo waarin de technologie zich ontwikkelt. Zo is het voor de opleiding niet te voorspellen wanneer bijvoorbeeld Autodesk de nieuwe versie van Revit introduceert en welke systeemvereisten deze nieuwe software met zich meebrengt.

Hybride onderwijs

Naast lessen op locaties vindt ook een aantal lessen online plaats. Het is van belang dat je een stabiele internetaansluiting hebt (het liefst bekabeld ipv wifi) en daarnaast is een extern beeldscherm aan te bevelen.

Opleidingsspecifieke software

Voor de ontwerpsoftware wordt de Infrastructure Design Suite Ultimate gebruikt van Autodesk. Deze software wordt gratis ter beschikking gesteld door de leverancier en kan via http://www.autodesk.com/education/home worden gedownload. Hier heeft de student echter eerst een HVA email adres voor nodig. Daarnaast hebben wij deze software ook op een HVA server staan. Instructie omtrent deze software wordt tijdens het eerste blok van het eerste jaar gegeven.

Software

  • Je kunt bij de HvA gratis het Office-pakket downloaden en installeren op maximaal 5 mobiele apparaten en 5 laptops/vaste computers (Windows en Apple).
  • Hiermee beschik je over de nieuwste versie van o.a. Word, Excel, PowerPoint en Outlook.
  • Ga naar hva.nl/downloadoffice en log in met je HvA-ID en wachtwoord.
  • Via SURFspot krijg je korting op veel andere software en hardware zoals laptops en smartphones.

Wifi

  • Via het netwerk ‘hva’ of ‘eduroam’ heb je snel en veilig internet en toegang tot alle informatiesystemen van de HvA.
  • Doorloop eenmalig een aantal stappen en je hebt voortaan op alle HvA-locaties automatisch verbinding.

Onderwijs en corona

Benieuwd of er nog coronamaatregelen gelden voor het onderwijs in september? Check hier: op de campus of online.

Groepsindeling

Tijdens de introductieweek ontvang je in een e-mail meer informatie over de klas waarin je zit.

Rooster

  • De eerste lessen starten in de week van 6 september
  • Heb je jouw groepsindeling ontvangen? Vraag dan jouw rooster op via rooster.hva.nl .
  • Koppel je rooster aan agenda-applicaties, zoals bijvoorbeeld Outlook, Google Calendar, Apple Calendar of de agenda-applicatie op je mobiele telefoon.
  • In het HvA-jaarrooster vind je de indeling van het studiejaar en alle vakanties.

Studiegids

  • In de Studiegids vind je alle belangrijke info over jouw studieprogramma: de opbouw van de opleiding, je vakken en keuzemogelijkheden.
  • De Studiegids voor studiejaar 2021-2022 is beschikbaar vanaf 1 juli 2021.

MijnHvA

  • Elke studiedag start je met MijnHvA .
  • Je logt in met je HvA-ID en wachtwoord.
  • Op MijnHvA (intranet) vind je je rooster, e-mail, cijfers, mededelingen en nieuws.
  • Op MijnHvA staat ook de A-Z-lijst met alle praktische informatie.

Contact

Neem bij vragen contact op met de HvA via onderstaande kanalen:

  • Whatsapp: 06 – 2853 35 46 (werkdagen 10:00 - 16:30u.)
  • Formulier: Stel je vraag
  • Telefoon: 020 595 1405 (werkdagen tussen 09.30 - 13.30u)

Volg de HvA via de social media:

Zie ook:

Gepubliceerd door  Afdeling Communicatie 10 mei 2021

FT