Hogeschool van Amsterdam

Sterk van start

Studiestress

Nu de hogeschool door het coronavirus veel onderwijs digitaal aanbiedt zul je meer thuis studeren. Het kan dan moeilijk zijn om je goed te concentreren of om motivatie te vinden om aan een taak te beginnen. Dat kan leiden tot spanning, onzekerheid of studiestress. Er zijn een aantal dingen die je kan doen om stress te verlagen.

Heb je behoefte aan persoonlijke hulp of advies? Neem dan contact op met de studentendecaan voor een vertrouwelijk gesprek. Of ga zelf aan de slag met de online Mirro module ‘Grip op coronastress’ .

Eén van de grootste oorzaken van stress en angst in deze periode is het verliezen van structuur. Door het maken van een planning creëer je overzicht en heb je houvast. Maak een overzicht met daarin alles wat je te doen staat de komende periode. Neem hierin ook taken op als werken, het huishouden en je sociale contacten. Kies vervolgens of je een planning wil maken voor de komende week, maand of blok.

Het is handig om een korte- en lange termijnplanning te maken. De lange termijnplanning bestaat bijvoorbeeld uit een grove indeling van het blok. Noteer de data van tentamens en deadlines van verslagen. Plan vervolgens grofweg van achter naar voren wanneer je wat wil doen. In de korte termijnplanning maak je een gedetailleerde planning voor een week. Dit kan je bijvoorbeeld telkens de vrijdag vóór de komende week doen zodat je precies weet wat je die week te wachten staat. Deel alles in: studeren, sociale activiteiten met vrienden, lunchen of een wandeling tussendoor. Tijd inplannen voor je studie en ontspanning op gezette tijdstippen geeft structuur en overzicht. Dat geeft een positief gevoel van controle en daarmee ook meer rust.

Veel thuis werken en studeren is nieuw voor ons allemaal. Geef jezelf daarom de tijd om je aan te passen aan de nieuwe situatie en wees mild voor jezelf. Lukt het bijvoorbeeld niet om je planning uit te voeren zoals je in gedachten had? Merk je dat een dag erg moe bent en je motivatie verliest om te studeren? Accepteer dat dan. Het is niet erg. Blijf positief door te bedenken welke dingen er wél goed gingen die dag en bedenk hoe je het de volgende keer anders aan kan pakken.

Gepubliceerd door  Studentenzaken 3 juli 2020