Hogeschool van Amsterdam

Sterk van start

Omgaan met persoonlijke problemen

Je studententijd wordt vaak gezien als de leukste tijd van je leven. Voelt het voor jou anders en is het niet altijd even makkelijk? Weet dat je niet de enige bent! Verschillende studenten hebben (lichte) psychische klachten, zoals piekeren, somberheid, een negatief zelfbeeld of stress, waardoor succesvol of plezierig studeren niet vanzelfsprekend is. Ook een functiebeperking of chronische ziekte kan je studievoortgang beïnvloeden. Hieronder staan een aantal dingen die je zelf kan doen om met persoonlijke problemen om te gaan.

Iedereen piekert weleens. Soms als je in bed ligt, of als je gedachten even afdwalen. Hoe zal die presentatie gaan? Doe ik wel genoeg voor mijn studie? Ga ik het tentamen wel halen? Piekeren roept vaak negatieve gedachten en gevoelens op, waardoor je je gespannen, verdrietig of angstig kan voelen. Piekeren geeft een rot gevoel en levert weinig op, maar wat kan je er zelf tegen doen? Veel gepieker vindt onbewust plaats en voordat je het weet slaan je gedachten op hol. Omdat je niet de hele dag met je gepieker bezig wil zijn is het goed om één moment per dag te prikken om te piekeren. Als je merkt dat je begint te piekeren schrijf je de vervelende gedachte of zorg in een steekwoord op. Je parkeert het gepieker dan even en geeft later, op een gekozen ‘piekerkwartier’, aandacht aan de zorgen op je lijstje. Het klinkt gek, maar helpt echt om afstand te nemen van je gepieker. Er zijn nog veel andere dingen die je kan doen om beter om te gaan met piekeren:

Bijna iedereen heeft weleens last van een mindere periode. Je voelt je somber, lusteloos en hebt geen zin om iets te ondernemen. Ook kan je last hebben van verminderde concentratie, besluiteloosheid of slaapproblemen. Soms weet je waardoor het komt, zoals geldzorgen, relatieproblemen of stress op je studie. Het kan ook minder duidelijk zijn waar het sombere gevoel vandaan komt. Om je somberheid positief te beïnvloeden zijn er een aantal dingen die je kan doen. Ken je bijvoorbeeld de positieve spiraal al? Door regelmatig dingen te doen waar je blij van wordt en energie van krijgt doe je positieve ervaringen op. Plan elke dag of elke week iets leuks in, kijk naar je successen en wees trots op jezelf. Zo kom je in een positieve flow. Bij een somber gevoel zijn ook je eigen gedachten van cruciaal belang. Vaak roepen je eigen gedachten een bepaald gevoel op, niet de gebeurtenis zelf. Kijk maar in onderstaand voorbeeld:

Gebeurtenis: Tijdens de lunch zei niemand iets tegen mij.
Negatieve gedachte: Niemand vindt mij aardig, ik ben niets waard.
Gevoelens: eenzaam, somber en ellendig.
Positieve gedachte: Het was heel druk tijdens de lunch en iedereen had zoveel te vertellen. Ik vertel morgen wel over dat leuke etentje.
Gevoelens: ontspannen.

Let op! Gevoelens van somberheid horen bij het leven en gaan vaak na verloop van tijd weer over. Soms wordt het sombere gevoel sterker en houdt het lang aan. Heb je het idee dat je al langer last hebt van een sip en somber gevoel? Neem dan contact op met de studentendecaan, de studentenpsycholoog of je huisarts.

Als je extra hulp nodig hebt of niet goed weet wat de mogelijkheden zijn, is het belangrijk dat je aan de bel trekt. We hebben verschillende voorzieningen voor studenten met een functiebeperking, chronische ziekte of speciale behoeften. Neem bij voorkeur al voor de start van het studiejaar contact op met de studentendecaan van de opleiding en bespreek samen welke begeleiding en voorzieningen er mogelijk zijn.

Gepubliceerd door  Studentenzaken 14 juli 2020