Hogeschool van Amsterdam

Sterk van start

In balans

Als je gaat studeren komt er veel op je af: een nieuwe (digitale) leeromgeving, kennismaken met medestudenten en misschien woon je ook wel voor het eerst op jezelf. Wellicht heb je thuis niet de beste studeerplek en kan het moeilijk zijn om rust en ontspanning te vinden. Juist in deze tijd is het extra belangrijk om goed voor jezelf te zorgen en in balans te zijn. Hieronder staan handige tips en links om je daarbij te helpen.

Behandel een dag thuis studeren als een normale doordeweekse dag. Zet je wekker op een vaste tijd, fris je op en kleed je aan en ontbijt zoals je dat altijd doet. Ga vervolgens aan de slag. Richt je werkplek in op een manier dat je niet snel afgeleid wordt. Stop ook weer op tijd met studeren en zorg voor ontspanning. En dan naar bed. Zorg dat je voldoende slaapt! Als je genoeg slaapt heb je meer focus en kan je dingen beter onthouden. Handig dus, als je aan het studeren bent!

Doordat je nu vaker thuis studeert zijn werk- en privé meer met elkaar verstrengeld dan voorheen. Een valkuil is dan dat je altijd maar door blijft gaan. Zorg daarom dat je voldoende ontspant en dingen doet waar je energie van krijgt. Voor veel mensen is het ontspannend om bijvoorbeeld muziek te luisteren of aan mindfulness te doen. Bewegen is ook een goede manier van ontspanning, juist nu we letterlijk meer thuis zitten. Haal een frisse neus door te wandelen, yoga te doen of te fitnessen.

Wist je dat sporten goed is voor je mentale gezondheid? Als je beweegt komen er allerlei stofjes vrij in je hersenen waardoor je humeur verbetert, je vrolijker bent en je gevoel van eigenwaarde toeneemt. Lichaamsbeweging zorgt er ook voor dat je lichaam beter om kan gaan met angst en stress. Door elke dag voldoende tijd vrij te maken voor ontspanning en fysiek actief te blijven, zorg je dus dat je fris aan het studeren blijft!

Blijf familie en vrienden online opzoeken zodat je kan delen hoe het met je gaat. In contact zijn met mensen die vertrouwd zijn geeft een goed gevoel en doet je beseffen dat je er niet alleen voor staat.

Gepubliceerd door  Studentenzaken 25 juni 2020