Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

21+-toelatingsonderzoek

Wil jij gaan beginnen met een HvA-opleiding maar heb je geen havo-, vwo- of mbo-diploma niveau 4? Op grond van je leeftijd kun je een toelatingsexamen maken: het 21+-toelatingsonderzoek (colloquium doctum).

21+-toelatingsonderzoek - In het kort

Het 21+-toelatingsonderzoek bestaat uit vaktoets(en) en taaltoets(en). Welke toetsen je moet halen, is afhankelijk van de opleiding die je wilt volgen.

Lees het 21+ toelatingsonderzoek in het kort

Wanneer kan ik starten?

Als je je aanmeldt, kun je zelf een van de drie startmomenten kiezen. Op het gekozen moment maak je eerst de vaktoets(en).

Bekijk de startdata

Uitslagen

Wanneer ben je geslaagd voor een toets? Wat gebeurt er als je niet geslaagd bent en hoe zit het met herkansingen?

Lees meer over de uitslagen

Aanmelden en kosten

Wat kost het 21+-toelatingsonderzoek? En hoe meld je je aan?

Alles over aanmelden en kosten

Uitzonderingen

Wanneer kun je volledig of gedeeltelijk vrijgesteld worden van het maken van een toets? Is de Verklaring van toelaatbaarheid toelatingsonderzoek ook geldig als je een andere studie wilt doen?

Alles over uitzonderingen

Examentrainingen en cursussen

Je kunt je voorbereiden op het 21+-toelatingsonderzoek door een training of cursus te volgen.

Bekijk de mogelijkheden