Hogeschool van Amsterdam

Beheer-ID

Iedereen die beheerwerk doet op centrale ICT-systemen, en daarvoor directe toegang tot servers of infrastructuur nodig heeft, maakt gebruik van een beheer-ID.

Gebruiksvoorwaarden

Aan het gebruik van het beheer-ID zijn gebruiksvoorwaarden verbonden. Een algemene voorwaarde is dat de gebruiker in ieder geval moet beschikken over een geldig HvA-ID.

Gebruiksvoorwaarden beheer-ID

Het beheer-ID bestaat uit:

  • Een persoonlijk account speciaal voor toegang tot centrale ICT-systemen.
  • Een extra authenticatiemiddel om in te loggen, ook wel token genoemd. Dit kan een app op jouw mobiele telefoon zijn of een YubiKey (usb-stick). Het token genereert een uniek wachtwoord.  

In de beheer-ID zelfbediening (https://beheerid.hva.nl/) kun je onder andere jouw wachtwoord wijzigen en token instellen.

Handleiding beheer-ID en token instellen en gebruiken

Aan het beheer-ID zijn beheer-rollen gekoppeld die bepalen tot welke systemen de beheer-ID toegang heeft.

Beheer-VPN

Met de beheer-VPN kun je vanaf elke locatie via een beveiligde verbinding inloggen op centrale ICT-systemen.

Handleiding beheer-VPN instellen en gebruiken

De Beheer-VPN levert alleen beveiligde toegang op netwerk-niveau tot ICT-systemen. Om daadwerkelijk op een bepaald ICT-systeem in te kunnen loggen en beheer-rechten te verkrijgen moeten altijd aparte afspraken gemaakt worden met de systeemeigenaar en/of de verantwoordelijke beheerders.

Aanvragen

Een beheer-ID kan worden aangevraagd via de Selfservice.

Onderdelen van de aanvraagprocedure zijn:

  • Gebruiker moet de gebruiksvoorwaarden accepteren;
  • Identiteit van de gebruiker moet worden vastgesteld;
  • Beheer-rollen moeten worden vastgesteld en geautoriseerd;
  • Het ontvangen/instellen van de token (app of YubiKey).

Extra rechten aanvragen HvA-ID 

Medewerkers kunnen (extra) toegang krijgen tot andere afdelingen. Daarmee kunnen zij bijvoorbeeld toegang krijgen tot de V-schijf van die afdeling of aan de e-maillijst van die afdeling worden toegevoegd.
Aanvraagformulier andere afdelingen (alleen voor ICT-contactpersonen)
Het is daarnaast mogelijk om medewerkers een zogeheten SIS-profiel te geven, zodat zij extra rechten in het studenteninformatiesysteem SIS krijgen.
Aanvraagformulier SIS-profiel (alleen voor ICT-contactpersonen)

Gepubliceerd door  ICT Services 8 januari 2019