Uit de kleren!

De kledingindustrie is, na olie, de meest vervuilende industrie ter wereld, maar er is nog weinig aandacht voor dit probleem. In Nederland kopen we steeds meer kleding en de kledingindustrie zal de komende jaren alleen nog maar verder groeien. Er is gelukkig een steeds breder aanbod in duurzamer geproduceerde kleding, maar daarnaast is er ook veel greenwashing van merken die zich helaas duurzamer voordoen dan dat ze in werkelijkheid zijn. Er is eigenlijk maar één echt duurzaam alternatief om deze vervuilende industrie de kop in te drukken, en dat is simpelweg door minder kleding te kopen.

Er moet dus minder kleding worden geconsumeerd. Op social-mediakanalen wordt echter het tegenovergestelde gestimuleerd. Een van de meest populaire video’s op platformen als TikTok zijn kleding unboxing video’s waar jongeren grote bestellingen van fast fashion aanbieders uitpakken. Het kopen van grote hoeveelheden kleding uit lagelonenlanden wordt hierdoor alleen maar verder gestimuleerd. Hier wilden wij graag op inspelen en begonnen we met het opzetten van een plan om jongeren, die veel naar dit soort video’s kijken, te wijzen op de gevolgen die hun aankopen hebben op mens en milieu.

Daarom hebben wij, Ben, Samuel en Jelle, de campagne ‘Uit de kleren’ opgezet om in zes weken tijd zoveel mogelijk aandacht te creëren rondom de problemen van de kledingindustrie, en de doelgroep (jongeren tussen de 16 en 25 jaar) aan te sporen om te consuminderen. We hadden het doel gesteld minstens 300 duizend mensen te bereiken en dus minstens 300 duizend mensen bewust te maken van de problemen rond de kledingindustrie. Dit deden wij in samenwerking met Fashion Action Nederland, een organisatie die onderdeel is van Extinction Rebellion. Zij zetten zich al langer in tegen grote fast fashion organisaties en roepen ook op tot consuminderen. Zij hadden al een campagne lopen waar ze mensen vroegen een eed te ondertekenen om een jaar lang geen nieuwe kleding te kopen. Dit sloot dus goed aan bij onze boodschap.

Wij maakten gebruik van een viral-marketing strategie op het populaire videoplatform TikTok. Hierop plaatsten wij compilaties van unboxing video’s samen met beelden van de gevolgen die de fast fashion industrie met zich meebrengt, en dit was een groot succes. Een van onze video’s ging viral en werd door meer dan 736.000 mensen bekeken, kreeg bijna 2.000 comments en werd door meer dan 3.000 kijkers gedeeld. Op onze TikTok pagina verwezen wij vervolgens naar de website van UitDeKleren.info en naar de eed van Fashion Action.

Wij zijn heel blij dat we met onze campagne zoveel mensen binnen onze doelgroep hebben bereikt, maar er is nog veel meer aandacht nodig rond dit probleem. Wij hopen daarom dat er nog veel meer initiatieven zullen volgen. We wensen in ieder geval Fashion Action veel succes in hun strijd tegen Fast Fashion!

Accepteer de marketingcookies om deze video te zien
Gepubliceerd door  Afdeling Communicatie 16 mei 2023