Laat menstruatiearmoede doodbloeden!

Menstruatiemiddelen gratis beschikbaar maken. Dit is het doel van vierdejaars studenten commerciële economie Judith Juffer, Juno Babeliowksy en Laura Buijtelaar. Na eigen onderzoek zijn ze tot actie overgegaan, en niet zonder resultaat.

Een bloedserieus probleem

Uit onderzoek van De Bovengrondse is gebleken dat 1 op de 10 jonge vrouwen (van 15 tot en met 25 jaar) uit Amsterdam wel eens geen geld heeft voor menstruatiemiddelen. Dit kan leiden tot school- of werkverzuim, fysieke en mentale problemen. Het team voelde zich gemotiveerd om dit bloedserieuze probleem aan te pakken!

Van menstruatiekastjes, tot motie en Instagram

Allereerst keken ze naar een oplossing dichtbij huis. Op zowel locatie Fraijlemaborg (FBE) als locatie Wibauthuis (WBH) hebben zij menstruatiekastjes geplaatst. Deze zijn te vinden in de openbare bibliotheek en zijn toegankelijk voor iedereen die dit nodig acht.

Daarna zochten ze naar een oplossing met een grotere impact. Zo kwamen ze op het idee om een motie in te dienen bij de gemeente Amersfoort. In de motie werd voorgesteld om een pakket aan menstruatiemiddelen aan te bieden aan alle 26 middelbare scholen. Deze motie werd aanvaard en het voorstel ligt klaar om aangenomen te worden. Met deze activiteit kunnen zij 5.000 vrouwelijke middelbare scholieren bereiken.

Toen kwam het idee van de campagne. Na een leerzame brainstormsessie met Jordi van de Bovenkamp, een marketinggoeroe, kwam er een idee op tafel om op een creatieve manier de gewenste impact te behalen. Samen met Ziggo Dome zouden de studentes tijdens een concert een toiletruimte volledig ontdoen van wc-papier en voorzien van menstruatiemiddelen met aansprekende posters aan de muren. Ziggo Dome liet weten het initiatief geweldig te vinden, maar dat het helaas op het betreffende moment niet de middelen en capaciteiten had om dit te verwezenlijken. Dit heeft de Ziggo Dome wel aan het denken gezet en ze zijn momenteel aan het kijken hoe zij een steentje kunnen bijdragen.

Omdat de beoogde impact volgens de studenten nog niet bereikt was zijn ze digitaal gegaan. Ze trokken de stoute schoenen aan en benaderden twee influencers met de vraag of zij aandacht konden vragen voor dit maatschappelijke probleem. En dat is gelukt! Met een bereik van meer dan 150.000 bekijks op de Instagram story’s hebben ze de juiste doelgroep weten te benaderen.

Creëer je eigen impact!

Naast alle impact die is gecreëerd hopen de vierdejaars studenten dat het gesprek over dit probleem op gang komt en dat mensen menstruatiemiddelen gaan zien als toiletpapier. Daarnaast hebben ze nog een aantal tips hoe je zelf aan dit probleem kan werken:

  • Menstruatie is voor velen helaas nog een onderwerp waar met moeite openlijk over gesproken wordt. Praat erover met elkaar en doorbreek het taboe.
  • Maak ‘menstruatiebakjes’ waarin gratis hygiëneproducten worden aangeboden. Je kunt deze bakjes plaatsen bij jou in de buurt.
  • Menstruatiemiddelen of geld doneren aan het Armoedefonds: zij helpen de minder bedeelden met de basisvoorzieningen. Hulp is altijd welkom!

Met het menstruatiekastje

Inspreken bij de gemeente Amersfoort

Gepubliceerd door  Faculteit Business en Economie 13 mei 2022