Koning Kansloos

‘Koning Toto…, zet een ééntje hier en een tweetje daar...’, een paar maanden later stelt dezelfde man de vraag, ‘Hey! Transfertje maken?’. We hebben ze de afgelopen maanden allemaal voorbij zien komen; reclame die je stimuleert om te gokken. Eigenlijk te gek, vind je niet? Vier studenten van de HvA vonden dit ook en zetten een campagne op.  

Andy van der Meijde, Wesley Sneijder, Sjaak Swart en Dick Advocaat; allemaal hebben ze wat gemeen, namelijk dat ze alle vier het gezicht zijn van een gokbedrijf. Ze spelen in reclames om je te stimuleren om te gokken op voetbalwedstrijden. Een gek idee eigenlijk, Andy, die zelf jarenlang gokverslaafd geweest en nu dit promoot. Daarbij, sporten en gokken? Het lijkt toch vreemd dat dit samen goedgekeurd wordt door de overheid.

Dat is het ook! Precies hierom zijn vier studenten van de HvA er wat aan gaan doen, want gokken is geen spelletje; het kan je een serieuze verslaving en geldproblemen opleveren. Maar hoe vraag je aandacht en belangrijker nog, hoe val je op?

Tijdens een masterclass over hoe je berichten plaatst op LinkedIn kregen de studenten een idee; ‘Een campagne naam, Koning Kansloos, dat moet wel aanslaan.’ Daarna kwam het idee om op LinkedIn awareness te creëren, je moet ergens beginnen. Door berichten te maken en plaatsen van Sneijder en Van der Meijde en deze op een grappige manier te bewerken, kwamen hier veel positieve reacties op. De studenten werden benaderd door verschillende personen en hierdoor kwamen zij erachter dat er een hele community is van mensen (vooral ex-gokverslaafden) die zich inzetten tegen het actief promoten van gokken. Dit sloeg dus aan bij het grote publiek, maar nog niet zoals de studenten wilden.

Er moest een beter plan komen, iets wat meer impact maakt. Na overleg met verschillende mensen en na vragen hoe je het beste een campagne kan laten opvallen, kwam één van de studenten met het idee. Een sticker actie! Stickers plakken over die irritante overdreven reclames. Het idee sloeg direct aan bij de andere studenten en zelfs klasgenoten werden enthousiast.

Stickers ontwerpen, bestellen en vervolgens met z’n allen Amsterdam in om de stickers te plakken. Wellicht heb je ze wel gezien, want het viel gelijk op. De vele abri’s door de stad waren niet veilig meer voor deze studenten. Door de hele stad door zijn de stickers geplakt, bijna honderd abri’s moesten schoongekrabd worden. Dit werd opgepikt door de HvanA en een groot Instagram account Cestmocro, beide met veel volgers en dus veel awareness voor de actie.

Nu zijn we een paar weken verder en Koning Kansloos bestaat nog steeds, want helaas wordt het probleem alleen maar groter. Grote voetbalclubs als AZ en Ajax nemen sponsordeals aan van grote gokbureaus. Er is dus nog veel werk aan de winkel voor deze studenten en de community daaromheen, maar zij zullen niet rusten voordat de Andy van der Meijdes’ verdwenen zijn uit het TV- en straatbeeld. Volg Koning Kansloos op Instagram om op de hoogte te blijven.

19 juli 2022