Ja, ja, ja, ik bezoek musea!

Door de coronapandemie, de stop op financiële coronasteunpakketten en fors teruglopende bezoekersaantallen, kunnen kleine, lokale musea hun hoofd nog nauwelijks boven water houden. Studenten Commerciële Economie Anne-Fleur Doornewaard, Brenda Nentjes, Melissa Trebes en Nadine Zwarthoed vinden het belangrijk dat cultuur bewaard blijft, en dus was het tijd voor actie!

Zij zagen dat er in de buurt vaak meer interessante en leerzame musea te vinden zijn dan je zou denken, waardoor het juist voor een jonge doelgroep leuk is om er eens heen te gaan. Samen met 15 lokale musea uit Noord-Holland, waaronder het Zuiderzeemuseum, het IJmuider Zee- en Havenmuseum en het Westfries museum, organiseerden zij op zondag 7 november 2021 de Ja-ja-ja-museadag voor jongeren in de leeftijd van 20 tot 30 jaar oud.

Die datum kwam niet uit de lucht vallen: op zaterdag 6 november werd in Amsterdam de Amsterdamse Museumnacht georganiseerd, waarbij vooral de Amsterdamse musea in het zonnetje worden gezet. Als lokale tegenhanger werd daarom de Ja-ja-ja-museadag in het leven geroepen.

'Boost' museumbezoek via social media

Het doel van deze dag het genereren van zoveel mogelijk extra museumbezoek. Op 7 november richtten de deelnemende musea daarom een fotohoek in in hun museum, waar de bezoekers een leuke en creatieve foto konden maken. Door deze in te sturen via de website of te delen op social media met #jajajamusea, maakten zij kans op toffe prijzen als een Fruits de Mer menu van Fish Tales en heerlijke wijnen van 24WINES. Deze dag is bij de doelgroep onder de aandacht gebracht met een Instagram Guide (@jajajamusea), waar de deelnemende musea zijn uitgelicht.

Over deze actie werd door Rodi Media gepubliceerd in 600.000 kranten en op 34 websites van lokale nieuwsbladen en diens social media. Ook op de West-Friese radiozender WEEFF werd de Ja-ja-ja-museadag besproken en was er een interview met Anne-Fleur te beluisteren.

Gepubliceerd door  Faculteit Business en Economie 12 januari 2022