Iedereen verdient een tweede kans

Vijf studenten van de Hogeschool van Amsterdam hebben een missie... Zij willen meer bewustwording creëren over de framing van een kwetsbare groep: ex-gedetineerden.

De studenten zien dat er nog een groot stigma kleeft aan ex-gedetineerden. Na het uitzitten van hun straf begint de straf vanuit de maatschappij. Zij kunnen in de meeste gevallen niet aan een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) komen en daarmee is de zoektocht naar een baan lastig. Studenten willen laten zien dat deze groep zoveel meer is dan (ex-)gedetineerd, want vaak zijn ze ook vader, zoon of broer van iemand. Zij worden hun leven lang beoordeeld op een fout uit het verleden en dit verdienen zij niet.

HvA x Prison Escape x Social Impact Maker

Door op een leuke (of opvallende) manier bewustwording te creëren voor dit onderwerp is er een event georganiseerd in samenwerking met Prison Escape en Social Impact Maker. Leden van een studievereniging hebben een online prison escape gedaan. In verschillende groepjes moesten zij opdrachten uitvoeren. Na de online prison escape vertelde een ex-gedetineerde, die werkzaam is bij Social Impact Maker, zijn verhaal ‘van teenage gangster tot barista’ . Hij bescheef hoe hij zijn verleden heeft weten om te zetten in iets positiefs.

Vanwege het succes met dit event, is het doel van de organiserende studenten om ervoor te zorgen dat ook studenten van de HvA in de toekomst deze unieke ervaring delen!

It’s not: once a criminal always a criminal

Om dit maatschappelijke thema een boost te geven hebben de studenten een campagne opgezet. Door middel van posters op verschillende treinstations in Nederland wordt het verhaal van een ex-gedetineerde gedeeld. Daarnaast is er via social media nog meer aandacht gevestigd op dit maatschappelijke probleem. Met deze campagne hebben zij uiteindelijk 315.000 mensen bereikt.

Deze studenten vinden in ieder geval dat niemand mag worden buitengesloten in de maatschappij, en dat iedereen een tweede kans verdient!

Geloof jij dat ook?

Gepubliceerd door  Faculteit Business en Economie 2 januari 2022