Desinformatie bestrijden op social media

Het project om desinformatie op social media te bestrijden zal toegelicht worden aan de hand van de Golden Circle (Why, How, What).

De doelgroep is voornamelijk studenten tussen de 20 – 28 jaar. Wij merken dat studenten tegenwoordig minder tijd besteden aan het checken van de echtheid van het nieuws. Hoewel er geen specifieke studie zijn gedaan naar het factchecking gebruik van Nederlandse studenten, is de trend met vergelijkbare westerse landen duidelijk. Zo blijkt uit onderzoek van Morning Consult (2022) dat 70% van de Amerikaanse bevolking anno 2022 bezorgd is over juistheid van het nieuws op social media. Dit wordt ondersteunt door ons eigen primaire onderzoek onder Nederlandse studenten tussen de 20 – 28 jaar.

Dit stoort ons, omdat het systematisch ontvangen van fake news verschillende percepties over wat de waarheid is kunnen ontstaan. Dit zorgt uiteindelijk ook voor onderlinge verdeeldheid, bijvoorbeeld wanneer nieuwsorganisaties tegenstrijdige informatie verspreiden waardoor de neutrale lezer niet weet wat de waarheid is. Wat het vertrouwen in de juiste organisatie te niet kan doen, zoals we gezien hebben tijdens de Covid-19 crisis. Maar ook in tijden van oorlog waarin fake news als een legitiem propagandamiddel gezien kan worden, om bijvoorbeeld het moreel van het volk te versterken.

Het bestrijden van desinformatie willen we doen aan de hand van een fakenewsquiz op de Instagram Stories van de opdrachtgevers (NOS, De Volkskrant, Nieuwschekers en The Fact Club). De fakenewsquiz zal actuele onderwerpen aan het ligt brengen gevarieerd van luchtig en/of zwaar. Dit is afhankelijk van de positionering van het bedrijf. Op de stories zal een stelling komen te staan die beantwoord kan worden met waar en onwaar. Dit stimuleert interactie en bewustwording. Stel een gebruiker heeft paar dagen geleden iets gelezen over het desbetreffende onderwerp, vervolgens ziet de gebruiker het tegenovergestelde antwoord op de factchecking en realiseert de gebruiker zich dat hij/zij te maken heeft gehad met fake news.

Het resultaat zal zijn dat de opdrachtgevers beter gedragen wordt onder de doelgroep. Door factchecking consistent te laten plaatsvinden, zal het bedrijf als betrouwbaarder gezien worden. Hieronder zijn enkele voorbeelden die wij gebruikt hebben tijdens ons project voor de verschillende opdrachtgevers.

Instagram Stories van het NOS Stories kanaal

Instagram Stories van het NOS Stories kanaal.

Story van de Fact Club

19 juli 2022