Financiële gesteldheid jongeren in gevaar

Steeds meer jongeren beleggen met geleend geld of investeren zonder enige kennis te hebben over de investering. Onderzoeken wijzen uit dat twee op de vijf jongeren moeilijk of nauwelijks rond kunnen komen aan het einde van de maand. Studenten Bram, Amira, Polle en Stijn beleggen zelf ook en willen daarom laten zien dat investeren met geleend geld of zonder voorkennis niet de juiste manier is.

Aan het begin van het eerste semester kwamen de studenten erachter dat veel jongeren grote risico’s nemen omtrent de investeringen die zij uitvoeren. In een periode waarin over geld praten een taboe heerst, wordt hier niet genoeg aandacht aan gegeven. Om juist voor dit onderwerp een grote impact te creëren is een samenwerking aangegaan met ABN AMRO, FunX, verschillende influencers, kranten en eigen bijdrages op LinkedIn. Deze samenwerkingen pakten positief uit toen er eenmaal veel animo was om dit te bespreken.

Aan de hand van artikelen op de ABN AMRO-website worden er veel jongeren aangesproken die lid zijn van deze bank. Vervolgens is er in een mailing ook een link naar deze artikelen uitgestuurd om zo veel mogelijk jongeren te bereiken.

Tijdens het interview met FunX Money Moves zijn er vragen gesteld over waarom de studenten hier graag impact voor willen creëren. Vervolgens is dit online geplaatst en zo werd een bredere doelgroep bereikt.

De samenwerkingen met de influencers zijn aangegaan via het eigen Instagramaccount @financiele.jongeren. Op dit Instagramaccount zijn er meermaals informatieve posts geplaatst voor de doelgroep. De influencers zijn benaderd via dit account en vonden het interessant om mee te helpen.

Het artikel in de lokale krant van Leidsche Rijn is geplaatst om een ander soort doelgroep aan te trekken: jongere gezinnen. Hier is voor gekozen om de doelgroep breder te trekken en groter te maken.

Als laatste zijn er eigen bijdrages op LinkedIn gemaakt die ervoor hebben gezorgd dat de ABN AMRO-artikelen een boost kregen.

Gepubliceerd door  Faculteit Business en Economie 29 maart 2022