In actie voor gratis anticonceptie

Vanaf een bepaalde leeftijd moet je betalen voor de anticonceptiepil. Commerciële Economie studenten Bibi, Hedwich, Neslisah en Marina vinden het van maatschappelijk belang dat deze weer gratis wordt. Om de discussie hierover op gang te brengen, bedachten ze een Tiktok-campagne. En die ging viral!

Het onderwerp van hun campagne ligt de vier studenten na aan het hart, want ze zijn zelf onderdeel van de doelgroep. Ben je namelijk 21 jaar of ouder, dan krijg je de pil of het spiraaltje niet meer vergoed vanuit het basispakket. Ze gingen op onderzoek uit om te achterhalen waarom de overheid anticonceptiemiddelen voor deze jongvolwassenen niet meer vergoed. Het blijkt dat anticonceptie in 2011 uit het basispakket gehaald is, omdat dit niet gezien wordt als medisch noodzakelijk. Bibi, Hedwich, Neslisah en Marina, en vele politici met hen, vinden dat vergoeding van anticonceptie van groot maatschappelijk belang is.

Viral video en online discussie

Om het onderwerp onder de aandacht te brengen, kozen de studenten voor een campagne op TikTok. Ze onderzochten hoe je op dit social media-kanaal viraal kunt gaan en gebruikten de tool Spotlight om hun video te promoten. Het filmpje kreeg veel reacties en er ontstond een discussie, met als uiteindelijk resultaat dat de TikTok viral ging. Ter ondersteuning van de campagne zijn er meerdere TikToks geplaatst die meer uitleg gaven over het onderwerp. De TikToks zijn in totaal 163K keer bekeken.

Wil jij ook meedoen met de discussie en de video’s bekijken?
Ga naar TikTok

Gepubliceerd door  Faculteit Business en Economie Commerciële Economie 12 januari 2022