Hogeschool van Amsterdam

Vitaliteit en balans

Plezier in je werk, er zelfs energie van krijgen, en een zinvolle samenwerking met je collega's: dat is de basis om uitdagingen in je werk aan te kunnen gaan, nu en in de toekomst. Genoeg reden voor de HvA om in de vitaliteit van medewerkers te investeren.

Nieuwe technologische ontwikkelingen maken het mogelijk om het werk zo in te richten dat het goed aansluit bij waar, wanneer en hoe je wilt werken. Ook bij de HvA krijgen medewerkers de ruimte om hun werk flexibel in te delen, zoals door de mogelijkheid om thuis te werken. De HvA wil zo een bijdrage leveren aan een gezonde balans tussen inspanning en ontspanning en tussen werk en privé.

Balans

De HvA biedt een aantal regelingen die het combineren van werk en privé makkelijk maken. Zo kan een medewerker gebruik maken van de (on)betaalde ouderschapsverlofregeling en zijn er diverse andere verlofregelingen.
Ook is het mogelijk om het docentschap te combineren met een functie in het werkveld. De HvA bereidt studenten ten slotte voor op de beroepspraktijk. Het is daarom een waardevolle toevoeging als je werkervaringen met studenten kunt delen.

Vitaliteit

Het onderwijs is een dynamische omgeving die continu in beweging is. Dat maakt het werken bij een hogeschool leuk en uniek, maar kan er ook voor zorgen dat de werkdruk op momenten hoog is. De HvA investeert actief in de vitaliteit van haar medewerkers door het gesprek aan te gaan over onderwerpen als werkdruk, werk-privé balans en de samenwerking in het team. Daarnaast worden er mogelijkheden geboden om investeren aandacht te besteden aan je eigen vitaliteit door o.a. trainingen timemanagement, loopbaantraining, individuele coaching en mindfulness.
Jaarlijks organiseert de HvA een Vitaliteitsmaand waarin je kennis kunt maken met verschillende aspecten van vitaliteit en ervaren wat het effect is van vitaliteit.

De Vitaliteitsweek vloeit voor uit het beleidskader Vitaliteit waarin als doel staat genoemd dat medewerkers, teams en leidinggevenden oog hebben voor vitaliteit, inzicht krijgen in de eigen vitaliteit en met elkaar hierover in gesprek gaan.

Gepubliceerd door  HR 16 september 2019
Neander Houben, kunsteducator bij de opleiding Pedagogiek - Hogeschool van Amsterdam

"Iedereen is een acteur, je hebt steeds verschillende petten op, op verschillende momenten. En in mijn klas is het; hoe raak je je studenten"

Lees verder
Lubna Medema-Baroud, parttime-docent strafrecht, bestuursrecht en mensenrechten - Hogeschool van Amsterdam

‘’Ik heb het gevoel dat ik hier echt mijzelf kan zijn‘’

Lees verder
Renske Bijl, docent Toegepaste Psychologie - Hogeschool van Amsterdam

Ik heb zoveel collega's die mij inspireren. Zij verdienen die plek minstens net zo veel als ik!

Lees verder
Marc van Bochove, docent bij de opleiding Forensisch Onderzoek van de faculteit Techniek - Hogeschool van Amsterdam

"Die blijk van waardering geeft echt wel een boost!"

Lees verder