Studieprogramma
Docenten balanceren voortdurend tussen de concrete behoeften van leerlingen, de context van de school, de verwachtingen vanuit de maatschappij en de wetenschappelijke inzichten rond leren. De master Professioneel Meesterschap biedt docenten een verdieping op elk van die terreinen. De opleiding richt zich op ambitieuze docenten die hun professionaliteit als docent willen verdiepen en verbreden.
Inhoud van de studie
De tweejarige opleiding bestaat uit vier semesters:
Semester 1. Perspectieven op leren
Oriëntatie
In het eerste semester ligt het accent op het primaire proces: het leren van leerlingen. In hoorcolleges komen verschillende perspectieven op leren aan de orde. Die perspectieven bieden een raamwerk voor het formuleren van een onderzoeksvraag.
Semester 2. Perspectieven op school- en onderwijsontwikkeling
Analyse van een praktijkprobleem
In het tweede semester zoomen we uit en kijken we naar het leren van leraren en van de school. Als onderdeel van de onderzoekslijn analyseert u een probleem in de eigen onderwijspraktijk. Dat doet u op basis van literatuurstudie en eigen onderzoek binnen de onderwijsorganisatie.
Semester 3. Perspectieven op school en omgeving
Ontwerp en uitvoering
In het derde semester zoomen we nog wat verder uit, dan staan perspectieven op school en omgeving centraal. Op basis van de conclusies uit uw onderzoek maakt u een ontwerp voor een nieuwe aanpak, methodiek of interventie. U past uw ontwerp toe in uw eigen onderwijspraktijk en monitort nauwkeurig het verloop en de effecten daarvan.
Semester 4. Synthese van de perspectieven
Implementatie
In het laatste semester brengt u de consequenties van het onderzoek voor collega’s en onderwijsorganisatie in kaart en maakt u een implementatieplan.
Jaar 1
Sprekers voor semester 1 zijn (onder voorbehoud):
- Prof. Dr. Jos Beishuizen over leertheorieën;
- Dr. Marcel Veenman over metacognitie;
- Drs. Bas van Eerd over taal en leren;
- Prof. Dr. Rob Martens over motivatie;
- Dr. Dominique Sluijsmans over toetsing en leren.
begin september | Start opleiding Start Semester 1 Perspectieven op Leren Opleidingdag 1+2 |
september | Semester 1 Perspectieven op Leren Opleidingsdag 3 |
oktober | Semester 1 Perspectieven op Leren Opleidingsdag 4 |
november | Semester 1 Perspectieven op Leren Opleidingdag 5 |
november | Semester 1 Perspectieven op Leren Opleidingdag 6 |
december | Semester 1 Perspectieven op Leren Opleidingdag 7 |
Sprekers voor semester 2 zijn (onder voorbehoud):
- Dr. Marco Snoek over professionele ruimte;
- Dr. Marc Coenders over teamleren,
- Dr. Alex Straathof over onderwijsorganisaties en cultuur;
- Dr. Wouter Schenke over Professionele Leergemeenschappen;
- Dr. Remco Coppoolse over Onderwijsinnovaties en implementatieprocessen
januari | Tweedaagse Start Semester 2 Perspectieven op Schoolontwikkeling Opleidingsdag 1+2 |
februari | Semester 2 Perspectieven op Schoolontwikkeling Opleidingsdag 3 |
maart | Semester 2 Perspectieven op Schoolontwikkeling Opleidingsdag 4 |
april | Semester 2 Perspectieven op Schoolontwikkeling Opleidingsdag 5 |
mei | Semester 2 Perspectieven op Schoolontwikkeling Opleidingsdag 6 |
juni | Semester 2 Perspectieven op Schoolontwikkeling Opleidingsdag 7 |
Een uitgebreid overzicht van het curriculum vind je in de studiegids.

Lees verderIk kijk nu veel breder vanuit de organisatie en de cultuur, vanuit de mogelijkheden die je hebt maar vooral ook minder vanuit je eigen referentiekader en meer vanuit een gezamenlijk beeld.

Lees verderJe leert bij de opleiding met een andere blik kijken naar je beroepspraktijk.

Werkvormen
De drie kernwoorden Ondernemen, Onderzoeken en Inspireren typeren de didactische aanpak van de opleiding. U werkt tijdens de opleiding nauw samen met collega's uit andere scholen aan verwerkingsopdrachten die voortkomen uit hoorcolleges, eendaagse en tweedaagse seminars en een buitenlandse studiereis. Vervolgens deelt u de resultaten van de opdrachten met medestudenten en collega's. In het tweede jaar voert u zelfstandig afstudeeronderzoek uit binnen de eigen school.
De didactische aanpak wordt getypeerd door het leren in leergemeenschappen onder begeleiding van een coach. De opleiding heeft drie leerlijnen: een kennislijn (1) en een lijn gericht op de professionele en persoonlijke ontwikkeling in relatie tot de kennislijn (2). De kennislijn bevat hoorcolleges van vooraanstaande gastdocenten van diverse universiteiten en hogescholen.
Rode draad is de onderzoekslijn (3). Deze start in het eerste jaar met een analyse van een probleem of wens in de eigen onderwijspraktijk en mogelijke oplossingen daarvoor. In het tweede jaar voert u een interventie uit gericht op de verbetering en verandering van het bestudeerde vraagstuk en monitort u deze interventie nauwkeurig.
De opleiding maakt een koppeling tussen individuele professionele ontwikkeling en onderwijsontwikkeling. Uw eigen leervragen zijn een direct aangrijpingspunt voor opleidingsactiviteiten en worden tegelijkertijd gekleurd door die activiteiten. Uw leeractiviteiten hebben daarnaast ook een meerwaarde voor de onderwijsorganisatie. Dit betekent dat u uw werkgever en collega's betrekt bij het studietraject.

Lees verderIk merk dat ik nu veel zekerder ben van mezelf. Voorheen werkte ik voornamelijk vanuit mijn gevoel, maar nu doe ik het op basis van de kennis die ik heb opgedaan tijdens de opleiding.

Lees verderIk heb dieper inzicht gekregen in wat leren is en hoe wonderlijk dat proces eigenlijk is.