Hogeschool van Amsterdam

Studieprogramma

Tijdens deze opleiding leer je de maritieme vaardigheden waarmee je een container- of cruiseschip veilig en snel op de plaats van bestemming brengt. De opleiding is gericht op zowel de nautische (navigatie en zeemanschap) als de technische (scheepswerktuigkunde en elektrotechniek) aspecten van het vak. Bovendien heb je over de gehele opleiding 360 verplichte vaardagen. Deze vaaruren maak je o.a. tijdens je twee zeestages van elk vijf maanden.

Accepteer de marketingcookies om deze video te zien

De opleiding is als volgt opgebouwd:

Jaar 1

In het eerste jaar krijg je een goed beeld van je toekomstige beroep. Samen met je medestudenten onderzoek je hoe zeeschepen zijn ingericht en welke lading ze kunnen vervoeren. Je leert hoe de voortstuwing van deze schepen verloopt en welke werkzaamheden de maritiem officier aan boord verricht. Je leert meer over dieselmotoren, pompen en de elektrische installatie aan boord van een schip en bij het vak Navigatie leer je over zeekaarten en plaatsbepaling op zee. Op opleiding heeft bovendien een eigen schip, De Gyrinus, waar je praktijkopdrachten uitvoert.

Jaar 2

In het tweede jaar bereid je je voor op je eerste zeestage die je in jaar 3 gaat doen. Tijdens de colleges leer je nog meer over meet- en regeltechniek, besturingstechniek en astronavigatie. Daarnaast is er veel aandacht voor tijdrekening, plaatsbepaling, instrumenten, scheepsinrichting en reisvoorbereiding. Net als in het eerste jaar, voer je in het tweede jaar ieder blok een beroepsopdracht uit. Zo vaar je een keer mee met de Stena Line van Hoek van Holland naar Harwich en ga je op excursie naar de luxe cruiseschepen van de Holland America Line bij de Passengers Terminal Amsterdam. Daarnaast volg je presentaties door en bij bedrijven. Bijvoorbeeld bij het bedrijf Imtech Marine en Offshore voor een presentatie over geïntegreerde brugsystemen en digitale automatisering aan boord van schepen.

Jaar 3

Met al deze opgedane kennis ga je in het derde jaar voor het eerst 5 maanden op stage aan boord van een cruiseschip, een bulkcarrier, een tanker of bijvoorbeeld een containerschip. Dit kan zowel in binnen- als buitenland. Op zee leer je over het nautische én het technische deel van het werk van een maritiem officier zodat je na je stage een goede keuze kunt maken voor je afstudeerrichting. Je kunt dus zowel voor een nautische of een technische afstudeerrichting kiezen. Kies je voor het eerste dan krijg je vakken als Reisvoorbereiding, Bridge resource management, Meteo, Plaatsbepaling en instrumenten en Beladingstechnologie. Bij een technische afstudeerrichting leer je meer over Scheepswerktuigkunde, Engine room resource management, Onderhoudsmanagement en Elektrotechniek. Daarnaast krijg je algemene vakken als Maritieme economie en Logistiek.

Jaar 4

In het laatste jaar is er ruimte voor een minor, dit is een samenhangend keuzeprogramma van een halfjaar. Bijvoorbeeld de technische minor Maritime Engineering over scheepswerktuigkundige en elektrotechnische systemen. Of Maritime Navigation over nautische elementen als navigatie, technisch tekenen en nautische instrumenten. Je kunt er ook voor kiezen om een minor buiten je opleiding te volgen. Vervolgens ga je weer 5 maanden op zeestage. Dit doe je meestal bij dezelfde rederij als de eerste stage. Je analyseert zelfstandig een vraag of probleem op nautisch óf technisch gebied, waarna je een advies uitbrengt. Vervolgens rond je je opleiding af met een scriptie en een eindgesprek.

Gepubliceerd door  Faculteit Techniek 27 augustus 2020