Hogeschool van Amsterdam

Studieprogramma

Het studieprogramma bestaat uit drie onderdelen:

Programmaonderdeel

Beroepsrollen

Studiepunten

​Vakinhoud

​Expert in je eigen schoolvak (1)

50

Vakdidactiek & Onderzoek in de Schoolpraktijk (VOS)

Gevorderd vakdidacticus (2) &

​​Onderzoekende professional in je eigen praktijk (3)

30

Keuzevakken

Expert in je eigen schoolvak (1) / Gevorderd vakdidacticus in de vo-bovenbouw (2)

​10

Totaal​

​​90

Het studieprogramma omvat 90 studiepunten en bestaat uit de volgende onderdelen:

  • vakinhoud (rol 1)
  • vakdidactiek en onderzoek in de schoolpraktijk: VOS (rol 1, 2, 3)
  • keuzemodules (rol 2)

Vakinhoud: Expert in je schoolvak

Expert zijn betekent meer dan beschikken over veel vakkennis. Je kunt die kennis ook overbrengen, op zo’n manier dat jouw leerlingen er enthousiast door raken. Je inspireert en begeleidt je leerlingen tijdens hun individuele ontdekkingstocht door het vak. En de relatie tussen jouw schoolvak en de wetenschappelijke discipline is je vertrouwd. Je verstaat de kunst om op te treden als een expert in je schoolvak en je bovenbouwleerlingen actief voor te bereiden op examens.

Je gaat je – onder andere - verdiepen in Argumentatieleer, Letterkunde (van oude tot moderne) en Taalkunde/Taalbeschouwing. Deze verdieping betekent meer dan het vergaren van kennis: je gaat ook leren om stellingen te onderbouwen, een visie te becommentariëren of theorie te toetsen op basis van gegevens uit wetenschappelijke publicaties.

Vakdidactiek en Onderzoek in de Schoolpraktijk (VOS): Gevorderd vakdidacticus en Onderzoekend professional

Vakdidactiek en Onderzoek in de Schoolpraktijk, ofwel VOS, bestaat uit geïntegreerde vakken, waarin je onderzoeksmatig leert denken en kijken naar de onderwijspraktijkpraktijk. Je geeft elke dag les aan leerlingen, maar wat weet je eigenlijk van het denken of leren van leerlingen? In de VOS-lijn ga je o.a. op onderzoek in je eigen schoolpraktijk op basis van wetenschappelijke inzichten (literatuur) en wetenschappelijke methoden (o.a. dataverzameling, data-analyse en reflectie). Op deze wijze verdiep jij je als onderzoekend professional meer in de leerprocessen van je leerlingen, zodat jouw onderwijs nog beter aansluit bij hun behoeften en mogelijkheden.

De VOS-colleges bouwen voort op je bestaande kennis van het lesgeven in de onderbouw. Je gaat je ontwikkelen tot gevorderd vakdidacticus op masterniveau, d.w.z. dat je bovenbouwleerlingen op weg naar hun examens optimaal kunt begeleiden.

Opdrachten op je eigen school

Je VOS-opdrachten voer je (meestal) uit op de school waar je werkt. Zo ontwikkel je je professionaliteit (en beroepsrollen) en binnen je eigen school en lever je tegelijkertijd een bijdrage om de praktijk op jouw school te verbeteren.

Keuzemodules

In de master kies je in de loop van je studie minimaal twee keuzemodules (5 ECTS per keuzemodule). Keuzemodules zijn beroepsondersteunend en generiek van aard . Ze zijn dus geschikt voor alle eerstegraadsopleidingen. Momenteel kun je kiezen uit: Urban Education, Pedagogiek voor de bovenbouw, Digitale didactiek en Europese Cultuur.

Het curriculum

In het curriculum worden de afzonderlijke onderdelen en de drie beroepsrollen van eerstegraadsleraar op een logische manier met elkaar verbonden. Je kunt rekenen op een uitdagend en gedifferentieerd opleidingsprogramma, dat je in staat stelt taal- en literatuuronderwijs van hoge kwaliteit te kunnen geven.

De colleges en studiebelasting

  • De colleges worden gegeven op donderdag tussen 12.10 en 21.10 uur;
  • Er zijn 40 onderwijsweken per studiejaar;
  • De totale studie omvat 90 studiepunten. Één studiepunt staat voor 28 uur studietijd.

Jouw maatwerkprogramma

De masteropleiding is een deeltijdopleiding, waardoor je naast je studie ook in deeltijd kunt werken.

Toch is het is pittig om te studeren naast je huidige (drukke) baan. We proberen je daarom zoveel mogelijk maatwerk te bieden en rekening te houden met jouw persoonlijke omstandigheden. We bieden je een zekere mate van flexibiliteit in jouw studietraject.

Samen met je opleidingscoördinator of studieloopbaanbegeleider kun je in bepaalde gevallen een maatwerkprogramma opstellen, waarbij je kunt versnellen of temporiseren. Een aantal onderdelen van de opleiding kun je ook deels tijd- en plaatsonafhankelijk volgen, omdat ze blended worden aangeboden. Zo kun je efficiënt en flexibel studeren naast je baan en je andere verplichtingen.

N.B. De opleiding start per september 2020 met een nieuw curriculum. Meer informatie over het nieuwe curriculum wordt gegeven tijdens open dagen en het intakegesprek. Vanaf begin juli wordt het nieuwe curriculum vermeld in de digitale studiegids en op deze website.

Gepubliceerd door  Faculteit Onderwijs en Opvoeding 30 juni 2020