Hogeschool van Amsterdam

Studieprogramma

We gaan standaard uit van een cursusduur van 2,5 tot 3 jaar, maar door persoonlijke omstandigheden kan het studietraject mogelijk sneller of juist langzamer gaan. Hoe groot is je huidige betrekking? Welke vooropleiding heb je gehad? Hoe is je persoonlijke situatie? Heb je zorgtaken? Allemaal zaken die van invloed kunnen zijn op het tempo van de studie. In overleg met je studieloopbaanbegeleider wordt gekeken welk studietraject het beste bij jouw situatie past.

Accepteer de marketingcookies om deze video te zien

In de masteropleiding Leraar Geschiedenis staan drie zogenoemde beroepsrollen (kwaliteiten) van de eerstegraadsleraar centraal. Na het afronden van deze masteropleiding ben je expert in jouw schoolvak, maar dat is niet het enige. Je hebt jezelf ook ontwikkeld tot gevorderd vakdidacticus en onderzoekend professional in je eigen klas, vaksectie en schoolorganisatie.

Het studieprogramma omvat 90 studiepunten en bestaat uit de volgende onderdelen:

  • geschiedenis (rol 1)
  • vakdidactiek en praktijkdeel (rol 1 en 2)
  • onderzoekslijn (rol 3)

Expert zijn betekent meer dan beschikken over veel vakkennis. Je kunt die kennis ook overbrengen, op zo’n manier dat jouw leerlingen ermee kunnen werken. Je inspireert en begeleidt je leerlingen tijdens hun individuele ontdekkingstocht. En de relatie tussen jouw schoolvak en de wetenschappelijke discipline is je vertrouwd. Je verstaat de kunst om op te treden als een gevorderd vakdocent. Inderdaad, als een expert in je schoolvak.

Je gaat je –onder andere- verdiepen in Cultureel-Mentale Geschiedenis, Sociaal Economische Geschiedenis, Politieke Geschiedenis, Rechtstaat en Democratie, Historiografie, Geschiedfilosofie en Geschiedenis in de Samenleving.

Deze verdieping betekent meer dan het vergaren van kennis: je krijgt ook inzicht in belangrijke processen, concepten en interpretaties. En je leert om met gegevens uit wetenschappelijk historische publicaties een stelling te onderbouwen, een visie te becommentariëren of een theorie te toetsen.

De colleges Vakdidactiek bouwen voort op je bestaande kennis. Je gaat je ontwikkelen tot gevorderd vakdidacticus op masterniveau.

De onderzoekslijn leidt je op tot onderzoekend professional en bestaat uit verschillende modules. Je leert onderzoeksmatig denken en handelen en je ervaart hoe je een vakdidactisch onderzoek moet opzetten en uitvoeren in je eigen schoolpraktijk.

Opdrachten op je eigen school

Je vakdidactische en onderzoeksopdrachten voer je (meestal) uit op de school waar je werkt. Zo ontwikkel je je professionaliteit (en beroepsrollen) en binnen je eigen school en lever je tegelijkertijd een bijdrage om de praktijk op jouw school te verbeteren.

Een overzicht van het gehele curriculum kun je vinden in de studiegids.

Jouw maatwerkprogramma

De masteropleiding is een deeltijdopleiding, waardoor je naast je studie ook in deeltijd kunt werken.

Toch is het is pittig om te studeren naast je huidige (drukke) baan. We proberen je daarom zoveel mogelijk maatwerk te bieden en rekening te houden met jouw persoonlijke omstandigheden. We bieden je een zekere mate van flexibiliteit in jouw studietraject.

Samen met je opleidingscoördinator of studieloopbaanbegeleider kun je in bepaalde gevallen een maatwerkprogramma opstellen, waarbij je kunt versnellen of temporiseren. Een aantal onderdelen van de opleiding kun je ook deels tijd- en plaatsonafhankelijk volgen, omdat ze blended worden aangeboden. Zo kun je efficiënt en flexibel studeren naast je baan en je andere verplichtingen.

Gepubliceerd door  Faculteit Onderwijs en Opvoeding 26 augustus 2020