Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Studieprogramma

Het studieprogramma van de masteropleiding Leraar Frans omvat 90 studiepunten en bestaat uit 3 onderdelen: vakinhoud, vakdidactiek & onderzoek in de schoolpraktijk en keuzemodules.

Onderdelen

Het studieprogramma omvat 90 studiepunten en bestaat uit de volgende onderdelen:

  • vakinhoud (rol 1)
  • vakdidactiek en onderzoek in de schoolpraktijk: VOS (rol 1, 2, 3)
  • keuzemodules (rol 2)

Vakinhoud: Expert in je schoolvak

Expert zijn betekent in de eerste plaats beschikken over veel inhoudelijke vakkennis. Daarvoor ga je al aanwezige vakkennis uitbreiden en verdiepen in – onder andere - Literatuur & cultuur (van oude tot moderne) en in Taalkunde (onder andere Sociolinguïstiek en Meertaligheid). Daarnaast breng je je taalvaardigheid in het Frans op masterniveau (C1). Verdieping betekent meer dan het vergaren van kennis: je leert ook om hoe stellingen onderbouwt, een visie becommentarieert of een theorie toetst op basis van gegevens uit wetenschappelijke publicaties.

Vakdidactiek en Onderzoek in de Schoolpraktijk (VOS): Gevorderd vakdidacticus en Onderzoekend professional

Vakdidactiek en Onderzoek in de Schoolpraktijk, ofwel VOS, bestaat uit nieuwe, geïntegreerde vakken, die de onderwijspraktijk samenbrengen met de onderzoekspraktijk. Je geeft elke dag les aan leerlingen, maar wat weet je eigenlijk van het denken of leren van leerlingen? In de VOS-lijn onderzoek je onder andere je eigen schoolpraktijk op basis van wetenschappelijke inzichten (literatuur) en wetenschappelijke methoden (onder andere dataverzameling, data-analyse en reflectie). Op deze wijze verdiep jij je als onderzoekend professional meer in de leerprocessen van je leerlingen, zodat jouw onderwijs nog beter aansluit bij hun behoeften en mogelijkheden.

De VOS-colleges bouwen voort op je bestaande kennis van het lesgeven in de onderbouw. Je ontwikkelt je tot gevorderd vakdidacticus op masterniveau. Dit houdt in dat je bovenbouwleerlingen op weg naar hun examens optimaal kunt begeleiden. In jaar 2 moet je een stage in de bovenbouw lopen om jouw nieuwe kennis en inzichten toe te passen.

Je VOS-opdrachten voer je (meestal) uit op de school waar je werkt. Zo ontwikkel je je professionaliteit (en beroepsrollen) binnen je eigen school en lever je tegelijkertijd een bijdrage om de praktijk op jouw school te verbeteren.

Keuzemodules

In de master kies je in de loop van je studie minimaal twee keuzemodules (5 ECTS per keuzemodule). Keuzemodules zijn beroepsondersteunend en generiek van aard. Ze zijn dus geschikt voor alle eerstegraadsopleidingen. Momenteel kun je kiezen uit:

  • Urban Education
  • Pedagogiek voor de Bovenbouw
  • Digitale didactiek, Europese Cultuur
  • Denken over Onderwijs en Wetenschap
  • Financiële Zelfredzaamheid
  • Europese Cultuur

Ook kun je kiezen uit een aantal modules die worden aangeboden door de Hogeschool Utrecht.

Een overzicht van het volledige studieprogramma vind je in de studiegids(opent in nieuw venster).

Praktijk

De masteropleiding Leraar Frans sluit direct aan op jouw dagelijkse lespraktijk. Je kunt wat je leert inzetten en al doende groeien in je nieuwe rol.

Wanneer je tijdens de opleiding al als docent in de bovenbouw werkt, dan kan jouw dagelijkse praktijk als basis fungeren voor de kernonderdelen van de opleiding. Werk je in de onderbouw, dan is het bijna altijd mogelijk om op je eigen school (of binnen je eigen scholengroep) ruimte te maken voor jouw opdrachten, onderzoek en stage in de bovenbouw havo/vwo. Als dat niet lukt binnen je eigen school / scholengroep, dan zoek je een vo-school waar je praktijkopdrachten in de bovenbouw kunt uitvoeren.

Werk je niet in het onderwijs, zoek dan op korte termijn een baan als leraar. Zodat je tijdens je opleiding een thuisbasis hebt voor de kernonderdelen. In alle gevallen proberen we een vruchtbare en goed werkbare overeenkomst te sluiten tussen jou, de school en de opleiding.

Beroepsrollen

In de opleiding staan 3 beroepsrollen (kwaliteiten) van de eerstegraadsleraar centraal. Na het afronden van de masteropleiding ben je expert in jouw schoolvak. Je hebt jezelf ook ontwikkeld tot gevorderd vakdidacticus en onderzoekend professional in je eigen klas, vaksectie en schoolorganisatie.

Jouw maatwerkprogramma

De masteropleiding is een deeltijdopleiding, waardoor je naast je studie ook in deeltijd kunt werken. Toch is het pittig om te studeren naast je huidige (drukke) baan. We proberen je daarom zoveel mogelijk maatwerk te bieden en rekening te houden met jouw persoonlijke omstandigheden. We bieden je een zekere mate van flexibiliteit in jouw studietraject.

We gaan standaard uit van een cursusduur van 2,5 tot 3 jaar, maar door persoonlijke omstandigheden kan het studietraject mogelijk sneller of juist langzamer gaan. Hoe groot is je huidige betrekking? Welke vooropleiding heb je gehad? Hoe is je persoonlijke situatie? Heb je zorgtaken? Allemaal zaken die van invloed kunnen zijn op het tempo van de studie. In overleg met je studieloopbaanbegeleider wordt gekeken welk studietraject het beste bij jouw situatie past.

Samen met je opleidingscoördinator of studieloopbaanbegeleider kun je in bepaalde gevallen een maatwerkprogramma opstellen, waarbij je kunt versnellen of temporiseren. Een aantal onderdelen van de opleiding kun je ook deels tijd- en plaatsonafhankelijk volgen, omdat ze blended worden aangeboden. Zo kun je efficiënt en flexibel studeren naast je baan en je andere verplichtingen.

Titel en diploma

Na afronding van de opleiding mag je de titel Master of Education voeren. Je kunt dan aan de slag als eerstegraadsleraar Fans. Ook mag je ckv-onderdelen in het voortgezet onderwijs geven die gerelateerd zijn aan het vak Frans.

Losse modules
Hoeveel tijd kost deze opleiding?