Hogeschool van Amsterdam

Studieprogramma

Gedurende twee jaar doe je een brede kennis op over het vakgebied. De opleiding is ontwikkeld in samenwerking met logistieke bedrijven en organisaties en de HvA kent de vraagstukken van deze bedrijven en organisaties uit Amsterdam. Tijdens je opleiding werk je daarom veel aan opdrachten die rechtstreeks uit de praktijk komen en vergroot je direct je netwerk in de regio. Daarnaast volg je colleges en neem je deel aan werkgroepen. Je krijgt regelmatig feedback van medestudenten, docenten en de praktijkbegeleider op de werkplek. Zo leer je hoe jij je werk kunt bijstellen om tot een beter resultaat te komen. Het tweede studiejaar loop je stage, volg je een keuzemodule en richt je je op het afstuderen.

Jaar 1

In het eerste jaar maak je kennis met de logistiek. Je doet een brede kennis op over de verschillende deelgebieden. Je werkt onder begeleiding van de docent in de rol van planner aan een (internationale) distributieplanning. Je doet, door middel van het uitvoeren van oefenopdrachten, kennis op over voorraadbeheer en je werkt met behulp van software aan een grotere opdracht, waarbij jou gevraagd wordt om een bestaande voorraadsituatie te verbeteren. In het laatste deel van het eerste jaar leer je aan de hand van data en signalen uit een simulatie hoe je knelpunten in de processen kunt herkennen en hoe je deze op een gestructureerde manier kunt oplossen of voorkomen. Daarnaast sta je in het eerste jaar stil bij jouw eigen ambities en weet wat je wil doen om jezelf tot een logistiek professional te ontwikkelen.

Jaar 2

In het tweede jaar richt je je op het aansturen van logistieke processen. Je gaat stage lopen bij een bedrijf, waar je werkt aan het verbeteren van logistieke (deel)processen. Je laat hierbij zien dat je proactief processen kan aansturen. Je houdt daarbij rekening met de belangen van het management en met de belangen van overige betrokkenen in de supply chain. In het volgende blok begin je aan het afstudeerprogramma. Je verbetert de logistieke planning voor een reële opdrachtgever. Je maakt daarbij een afweging tussen servicegerichtheid, kosten en duurzaamheid. Het één na laatste blok bestaat uit vrije keuzeruimte, die je in overleg met je studieloopbaanbegeleider, naar eigen keuze kunt invullen met bijvoorbeeld keuzemodules, verdiepende opdrachten of een mini-minor.

Tot slot ga je aan de slag met je afstudeeropdracht: een praktijkopdracht waarin je al het geleerde gaat toepassen op een probleem in een bestaand bedrijf.

Gepubliceerd door  Faculteit Techniek 11 december 2020