Hogeschool van Amsterdam

Studieprogramma

Leraar in Vernieuwend onderwijs is een vierjarige voltijd leerroute. In het eerste jaar krijg je de gelegenheid om je te oriënteren op verschillende leergebieden. Na jaar 1 kies je een specifiek leergebied. In het laatste jaar specialiseer je je vervolgens in één schoolvak om daar uiteindelijk je tweedegraadsbevoegdheid in te halen.

Knellende kaders loslaten

De leerroute zélf is ook vernieuwend. Wij zitten in eenzelfde leerproces als jij. Het out-of-the-box denken dat we van jou verwachten brengen we zelf ook in de praktijk. Knellende kaders of systemen laten we gewoon los. Zonder daarbij natuurlijk onze verantwoordelijkheid uit het oog te verliezen. We zorgen voor een goed en gedegen traject dat leidt tot een erkende bevoegdheid.

Jaar 1

In het eerste jaar kiezen we voor een breed perspectief waarbij de ontwikkeling van kinderen centraal staat. Door middel van ‘challenges’ verdiep je je in de leefwereld, context en leerbehoeften van leerlingen in het Amsterdamse onderwijs. Tegelijk verdiep je ook in de ambities en oplossingen van scholen om leerlingen te ondersteunen in hun ontwikkeling. Je verdiept je in verschillende vakgebieden en de verschillende manieren waarop scholen dat vertalen naar onderwijs voor hun leerlingen. De challenges zijn projecten die leiden tot concrete producten voor leerlingen of scholen en die tegelijk bijdragen aan je ontwikkeling als leraar. Je verdiept je bijvoorbeeld in de wijk van de school en leefomgeving van leerlingen en verwerkt dat in een advies voor de school hoe ze beter kunnen aansluiten bij die omgeving. Geleidelijk krijg je steeds meer ruimte en verantwoordelijkheid om zelf het onderwerp en het eindproduct van de challenge te bepalen. De leeruitkomsten van de opleiding vormen daarbij je kompas. Uiteraard word je hierbij zelf ook gecoacht. We kijken daarbij naar jouw ontwikkeling en zorgen voor een programma op maat.

Je werkt daarnaast voortdurend samen met anderen in verschillende communities: met mede-studenten en met leraren in scholen. Door de pedagogische accenten in de propedeuse is het mogelijk om na het eerste jaar naadloos over te stappen naar het tweede jaar van de opleiding tot pedagoog of leraar pedagogiek.

Jaar 2 t/m 4

De aanpak van het eerste jaar (met challenges en communities) zetten we door in de volgende jaren. Daarbij worden de vraagstukken en producten waar je aan werkt steeds complexer en krijg je ook steeds meer verantwoordelijkheid in de school. Je ontwikkelt je vaardigheid om leerlingen te begeleiden in hun ontwikkelproces. Daarbij leer je een verbinding te maken tussen de praktijk in de school en theorie vanuit onderzoek.

Vakinhoudelijk kies je voor een vakkencluster (zoals wetenschap & techniek, talen of mens & maatschappij) waar je je verder in gaat verdiepen. Aan het einde van het derde jaar kies je uiteindelijk één vak waar je je tweedegraadsbevoegdheid in gaat halen.

Gepubliceerd door  Faculteit Onderwijs en Opvoeding 26 januari 2021