Hogeschool van Amsterdam

Studieprogramma

Creative Business

Verhalen brengen mensen in beweging. Ze helpen gedrag veranderen. Bij ons leer je met zulke verhalen alle vormen van communicatie regisseren op alle plekken waar mensen samenwerken: merken, bedrijven, maar ook ngo's of plekken waar mensen zich inzetten voor diversiteit of duurzaamheid. Je leert communicatie ontwerpen van concept tot creatie. Je regisseert het verhaal dat je ziet: content, beeld, taal, code, video en audio. Je kent het verhaal erachter: theorie, strategie en concept. We zijn de meest volledige media-opleiding van Nederland, mede door onze unieke samenwerking met de opleiding Communicatie (CO).

Accepteer de marketingcookies om deze video te zien

JAAR 1

Propedeuse

Creative Business maakt gebruik van een uniek onderwijsprogramma: stones. Je volgt in het eerste jaar 4 stones, van elk 15 ects (studiepunten). Iedere stone draagt bij aan de opbouw van jouw ontwikkeling naar de eindkwalificaties: het niveau op het gebied van kennis, vaardigheden, reflectie en onderzoek dat je behaald hebt na afronden van de opleiding Creative Business.

In het eerste jaar maak je kennis met de basis van het creative business vakgebied en de wijze waarop media ingezet kan worden om een verhaal te vertellen. Je volgt namelijk dezelfde stones als de propedeusestudenten van Communicatie.

In iedere stone staat een beroepsvraagstuk centraal. Door te werken naar de oplossing van dat vraagstuk verwerf je kennis over de werking van media en communicatie. Daarbij werk je ook met echte opdrachtgevers. De centrale thema’s in de propedeuse zijn: het neerzetten van een merk, de rol van media in het vertellen van verhalen, de rol van media en communicatie in maatschappelijke vraagstukken en de toekomst van media en communicatie.

In het eerste studiejaar moet je bij de HvA 60 studiepunten halen. Haal je minder dan 45 studiepunten, dan geeft de HvA je een afwijzend bindend studieadvies (BSA). Dit betekent dat je niet verder kunt gaan met de opleiding. Lees hierover meer op de pagina Studielast.

JAAR 2

In de loop van het eerste jaar ga je een leerroute kiezen. Het studieprogramma is flexibel en modulair waarbij je als student je eigen leerroute en tempo kan uitstippelen. Er is flexibiliteit in inhoud, tempo, volgorde en in toets- en lesvormen. Intensieve coaching helpt bij het maken van keuzes in je leerroute. Het studieprogramma is daarmee geschikt voor uiteenlopende studenten die wel eenzelfde doel voor ogen hebben: hun talenten ontwikkelen op het gebied van communicatie en media.

Ga je helemaal voor Creative Business? Dan kies je voor stones die horen bij niveau 2 van de impactgebieden van Creative Business. Als Communicatie meer bij je past kan je kiezen voor stones die horen bij de impactgebieden van Communicatie. Je kunt ook stones kiezen uit de gedeelde impactgebieden. Deze keuzes maak je samen met je coach, zodat je de leerroute kiest die het beste bij jou past.

Vanaf niveau 2 kun je binnen de niveaus zelf de volgorde bepalen van de stones die je volgt. Aan het einde van niveau 2 loop je een stage van 10 weken. Daarnaast toetsen we jouw ontwikkeling in de vorm van een tussenassessment als afsluiting van niveau 2. Daar worden alle eindkwalificaties op tussenniveau in samenhang getoetst aan de hand van bewijsstukken.

JAAR 3 EN 4

Voor niveau 3 kies je wederom voor stones die aansluiten bij jouw persoonlijke studieroute, ook nu weer in goed overleg met je coach. Nu wordt je definitieve leerroute goed zichtbaar. Heb je je echt gericht op Creative Business, Communicatie of heb je voor een brede route gekozen? Op niveau 3 kun je ook kiezen voor stones in de vorm van een challenge van 30 studiepunten. Dit is een specifieke onderwijsvorm waarbij we werken aan een complex vraagstuk dat vanuit verschillende disciplines benaderd wordt.

Afstuderen

Tijdens het afstuderen haal je nog één keer het allerbeste uit jezelf. Je hebt alle eindkwalificaties behaald tijdens je eindassessment en nu mag je knallen in een beroepsrol en onderwerp waarin jij talentvol bent.

Studie in cijfers

Een goede voorbereiding op je studiekeuze is belangrijk. Het schema 'Studie in cijfers' helpt je om een passende en objectieve keuze te maken. Waar mogelijk vind je naast het cijfer van de HvA-opleiding ook de landelijke score. Zo krijg je op een snelle en herkenbare manier een beeld van de opleiding. Voor meer informatie: zie de toelichting (pdf).

Gepubliceerd door  Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie 16 november 2021