Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Studieprogramma

Al in het eerste jaar van de opleiding Communication and Multimedia Design (CMD) ga je als ontwerper aan de slag; je werkt aan projecten (ontwerpopdrachten) voor echte opdrachtgevers en leert om je creativiteit in te zetten voor een zo goed mogelijk product. Tijdens ondersteunende vakken ontwikkel je skills die je gelijk kunt toepassen tijdens de praktijkopdrachten.

Bij CMD in Amsterdam start je met een gezamenlijk onderwijsprogramma; je volgt dus dezelfde vakken en projecten als je medestudenten. In de tweede helft van het tweede studiejaar kun je jouw studieprogramma personaliseren door eigen vakken en projecten te kiezen.

Naast goed onderwijs zorgen wij ook voor een prettige, veilige en inspirerende leeromgeving. Er kan veel én er mag veel. Wij hebben persoonlijk contact hoog in het vaandel staan. Studenten en docenten kennen elkaar. De deuren staan hier altijd open.

Studeren met speciale behoeften
Heb jij extra hulp nodig tijdens je studie, bijvoorbeeld omdat je een functiebeperking hebt, aan topsport doet, uit het buitenland komt of niet lekker in je vel zit?
Lees wat de HvA voor jou doet(opent in nieuw venster)

De kern van de opleiding

De vakken en projecten in het eerste jaar zijn onder te verdelen in vier expertisegebieden: interactie, vormgeving, techniek en ontwerpen en context.

Interactie
Als je een product ontwerpt, moet je ervoor zorgen dat mensen begrijpen hoe het product werkt en welke actie van hen wordt verwacht. Simpel gezegd: de juiste knop op de juiste plek en op het juiste moment is cruciaal.

Vormgeving
Hoe een product eruitziet, is van grote invloed op hoe mensen jouw product ervaren. Je leert hoe je met beeld, kleur en lettertypen communiceert, prikkelt en een bepaalde sfeer overbrengt.

Techniek
Bij de technische vakken leer je het voor mensen zichtbare gedeelte van jouw product, de interface, werkend te maken. Oftewel: er gebeurt écht iets als je op de knop klikt.

Ontwerpen en context
Hier leer je hoe jouw ontwerp in relatie staat tot de wereld om ons heen. Met een ontwerp kun je bijvoorbeeld bepaald gedrag stimuleren of juist voorkomen. Het is belangrijk dat je daar kritisch over nadenkt.

Neem ook eens een kijkje op onze portfoliosite cmd-amsterdam.nl/curriculum(opent in nieuw venster) voor een visuele weergave van het huidige onderwijsprogramma van onze CMD-studenten (studiejaar 2022-2023).

Ontdek de verschillen

Wat is nou precies het verschil tussen CMD, HBO-ICT, Communicatie (CO) en Creative Business (CB)? Bekijk dit document om een beter beeld te krijgen van, de overeenkomsten en verschillen, van deze HvA-opleidingen.

Projecten

Bij de opleiding CMD werk je ieder studiejaar aan projecten. Een project is een ontwerpopdracht waarin je jouw geleerde skills combineert en in de praktijk brengt. We lopen altijd verschillende fases door van het ontwerpproces. Creativiteit, idee-ontwikkeling, conceptualisatie, evalueren en onderzoeken horen hierbij.

Je zit in een klas met ongeveer 25 studenten. Veel vakken volg je in werkgroepen waar je in kleinere projectteams samenwerkt. Binnen een project gaat het vaak om een specifieke fase van het ontwerptraject. We werken bij deze projecten samen met verschillende Amsterdamse partijen. In het verleden hebben onze studenten opdrachten uitgevoerd voor Artis, Gemeente Amsterdam, Amsterdam Museum en het AMC.

Specialisaties

Bij onze opleiding CMD doorloop je het hele ontwerpproces van begin tot eind, dus van idee tot gerealiseerd product. De volgende specialisaties staan centraal:

  • Interaction Design; je bedenkt de manier waarop mensen een product kunnen bedienen en gebruiken.
  • Front-end Development; je maakt het zichtbare gedeelte werkend, bijv. van een app.
  • Visual Interface Design; je zorgt er voor dat mensen jouw product niet alleen mooi vinden, maar ook dat het de juiste sfeer weergeeft.

Het gaat tijdens de hele studie dus om het bedenken, vormgeven en technisch werkend maken van digitale producten. Dat betekent niet dat je per se moet uitblinken op technisch vlak. Er is van alles mogelijk; je bepaalt zelf op welke specialisatie je de nadruk legt.

Binnen CMD krijg je de vrijheid om je op bepaalde onderdelen van digitaal ontwerpen verder te ontwikkelen: visual design, interaction design en technologie (met name frontend development), zodat je precies die ontwerper kunt worden die je wilt zijn.

Ontwerpproces

Stages

Tijdens je studie CMD loop je twee keer stage: een korte stage (10 weken) in het tweede jaar en een langere stage (20 weken) in het vierde en tevens je laatste jaar. 

We hebben een groot netwerk aan bedrijven waarvan er veel ook deelnemen aan Stagediving(opent in nieuw venster); een stagespeeddate-event – georganiseerd door onze studievereniging IAM Core - waar je als student in korte tijd met veel bedrijven kennis kunt maken en een stage regelen. 

Studieloopbaanbegeleiding (SLB)

Jouw ontwikkeling staat bij ons centraal. Daarom heb je een studieloopbaanbegeleider (CMD-docent) die je coacht tijdens je hele studie. Daarnaast helpt je SLB’er je reflecteren over de juiste mindset als ontwerper: proactief, verantwoordelijk, innovatief, flexibel en gericht op het leveren van je beste werk. Zo kun jij je optimaal ontwikkelen tot een CMD'er die klaar is om de arbeidsmarkt op te gaan.

Top-3 handige software

Wil je graag weten met welke computerprogramma's onze CMD-studenten werken? Bekijk dan dit filmpje(opent in nieuw venster)waarin oud CMD-student Yara laat zien welke 3 programma's volgens haar niet mogen ontbreken op je laptop.

Bekijk studieprogramma jaar 2 en 3
Bekijk studieprogramma jaar 4
Hoeveel tijd kost CMD je per week?
Haal meer uit je opleiding