Hogeschool van Amsterdam

Jaar 2 en 3

Communication and Multimedia Design

VERDIEPINGSFASE

Jaar 2

Jaar 2 bestaat voor de helft uit vakken en projecten van het fundament en de andere helft staat in het teken van profileren. Het eerste half jaar krijg je nog een aantal voor iedereen verplichte vakken en projecten waarin je werkt aan de basiskennis en vaardigheden die elke ontwerper nodig heeft. Zo leer je tijdens het blok Web hoe je websites kunt ontwerpen die zich aanpassen aan allerlei apparaten en voorkeuren van gebruikers. Denk daarbij aan verschillende afmetingen van een scherm van desktop tot mobiel, of de voorkeuren van de gebruiker zoals dark/light-mode. Bij project Beyond ligt de focus juist sterk op ontwerpen voor oplossingen zonder scherm. De nadruk ligt op de interactie met computers en sensoren die zijn verwerkt in dagelijkse objecten en de omgeving om ons heen.

In het tweede semester kies je een eigen profileringsproject en profileringsvak waarmee je in grote mate bepaalt hoe jij je als CMD-er profileert. Je gaat aan de slag met echte opdrachtgevers die graag jouw kijk en creativiteit willen inzetten. Daarnaast ga je tijdens een oriënterende korte stage (10 weken) ervaren hoe het in de praktijk eraan toegaat.

Jaar 3

Jaar 3 bestaat uit twee grote onderdelen. In de eerste helft van het jaar maak je een keuze uit een van de vier themasemesters. De themasemesters zijn verbredend, alle CMD-disciplines komen er weer samen. Je doet dan alle vakken en projecten die bij dat themasemester horen.

In de tweede helft van het jaar doe je een minor van 30 ECTS (of 2 minoren van 15 ECTs). Een minor is een groot keuzeonderdeel van je bachelor. Je bepaalt zelf wat je wilt doen: verbreding of verdieping in een CMD-gebied, of verdieping buiten CMD, buiten de HvA of zelfs in het buitenland. Kijk voor meer informatie en aanmeldvoorwaarden op de pagina over minoren .

Wil je meer weten over de vakken in jaar 3? Bekijk onze studiegids

VOORBEELD CMD-PROJECT

Ieder studiejaar werk je bij CMD aan projecten. Een project is een ontwerpopdracht waarin je jouw geleerde skills combineert en in de praktijk brengt.

Hieronder zie je een voorbeeld van een studentenproject uit het derde jaar.

Project Promptus

Promptus is een smartphone applicatie die studenten helpt om hun tijd efficiënt te besteden. Tijdens schoolgerelateerd werk kun je met deze app notificaties uitstellen zodat je je beter concentreert en doelgericht kunt werken.

Gepubliceerd door  Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie 4 augustus 2021