Hogeschool van Amsterdam

Jaar 2, 3 en 4

Commerciële Economie

In het tweede jaar start de hoofdfase van de opleiding. Je hebt de mogelijkheid de brede voltijdopleiding CE te blijven volgen binnen de afstudeerrichting Marketing & Sales, maar je kunt ook een specialistische afstudeerrichting kiezen: Digital Marketing, Ondernemerschap of Sportmarketing. De laatste twee jaar geef je een persoonlijke invulling aan je studie. Je kiest je minor, loopt stage en maakt je afstudeeropdracht.

Roby Zwiers - Alumna CE

De creativiteit, het brede aspect van de studie en het vak marketing waren voor mij doorslaggevend. Toen wist ik het zeker: Commerciële Economie is mijn vervolgstap.

Lees verder

JAAR 2: Afstudeerrichtingen

In het tweede jaar heb je de mogelijkheid om naast de brede afstudeerrichting Marketing & Sales ook een specialistische afstudeerrichting kiezen, zoals Digital Marketing, Ondernemerschap of Sportmarketing. Je studeert dan nog steeds CE, maar daarbinnen ga je je specialiseren. Ongeacht welke richting je kiest, je sluit je opleiding af met een CE bachelor diploma.

Of je nu kiest voor de brede afstudeerrichting Marketing & Sales of een van onze drie specialistische afstudeerrichtingen, je volgt altijd colleges op het gebied van Marketing, Sales- en Accountmanagement, Marketingcommunicatie, Online Marketing, Commercieel Calculeren, Marktonderzoek en Engels. Ook word je getraind op het gebied van commerciële en communicatievaardigheden en werk je aan je persoonlijke ontwikkeling.

Lees meer over de afstudeerrichtingen:


JAAR 3: Stage en minor

De stage in het derde jaar kun je lopen bij een organisatie in Nederland, maar een bedrijf in het buitenland behoort ook tot de mogelijkheden. Je werkt bijvoorbeeld aan een klanttevredenheidsonderzoek of een concurrentieanalyse. Of misschien zet je wel een e-marketingplan op. Ook oriënteer je je op een afstudeeronderwerp, waar je in het vierde jaar mee gaat beginnen.

Verdiepen of verbreden met een minor

In het derde jaar volg je gedurende een semester een minor. Dit is een keuzeprogramma van een half jaar. Kies een minor die aansluit bij je ambities en verbreed of verdiep je kennis. Binnen óf buiten je opleiding. Je kunt een minor van 30 ECTS (studiepunten) volgen of twee minoren van ieder 15 ECTS. Voorbeelden van minoren zijn International Marketing, Online Marketing of Experience- en Eventmanagement. Bij bepaalde minoren kunnen instapvoorwaarden zijn.

JAAR 4: Afstudeeropdracht: kroon op je werk

De tweede helft van het vierde jaar staat in het teken van de afstudeeropdracht. Voor een bedrijf in binnen- of buitenland behandel je een marketingvraagstuk, doe je een doelgroepanalyse of maak je een communicatieplan. Je afstudeeropdracht is de kroon op je studie: hiermee ga je straks solliciteren naar je eerste baan.

Lees meer over de vakken per studiejaar in de studiegids.

Gepubliceerd door  Faculteit Business en Economie 13 april 2021