Hogeschool van Amsterdam

Afstudeerrichting Marketing & Sales of Global Marketing

Een veelzijdige afstudeerrichting 

De banen waarvoor Marketing & Sales (M&S) opleidt, zijn continu in verandering. Dit komt door de snelle ontwikkelingen: big data, snel ontwikkelende technologie, globalisering en een groeiend bewustzijn over onze maatschappij. Bij M&S leert de student naar kansen en oplossingen te zoeken om waarde te creëren voor toekomstige werkgevers. Met commercieel inzicht nieuwe markten verkennen, creatieve en innovatieve oplossingen bedenken, en relaties aangaan. En als je dat in een internationale context wil doen, dan kies je voor Global Marketing.  

Je kunt met deze gevarieerde afstudeerrichting beginnen als je in het eerste jaar minimaal 50 van de 60 studiepunten van de opleiding Commerciële Economie behaalt. Als je deze studie hebt gevolgd, weet je niet alleen alles over de wensen en behoeften van klanten in alle branches, maar ook hoe je producten goed in de markt brengt.

PAST DEZE AFSTUDEERRICHTING BIJ JOU?

  • Vind je het leuk om nieuwe markten te ontdekken, marketingcampagnes te beginnen, content te maken en digitale en offline media te benutten?
  • Wil je alle vrijheid hebben om jezelf te ontwikkelen?
  • En wil je graag doorgroeien naar commercieel of marketingmanager nadat je eerst wellicht als (online) marketeer start?

Dan is Marketing & Sales of Global Marketing misschien wel iets voor jou!

OVERAL INZETBAAR

Marketing & Sales is een afstudeerrichting voor iedereen die graag veelzijdig binnen CE wordt opgeleid. Met Global Marketing heb je ook nog een extra internationale troef in handen. Hiervoor is het wel belangrijk dat je Engels in de propedeuse met een voldoende hebt behaald. Je hebt een bachelordiploma Commerciële Economie op zak en kunt dus veel kanten op.

STUDIEPROGRAMMA

De programma's van Marketing & Sales en Global Marketing zijn sterk praktijkgericht en gevarieerd. Alle M&S studenten werken in een internationaal project. Global Marketing heeft in heel jaar 2 internationale projecten en is daarom de beste voorbereiding voor een internationale carrière. Door het diverse en innovatieve programma ben je van grote waarde voor grote en kleine bedrijven. Je wisselt colleges en trainingen af met praktijkopdrachten voor echte opdrachtgevers, waar je zowel individueel als in groepsverband aan werkt. Aan bod komen onder andere Data, Globalisering, Marketingcommunicatie, Internationale marketing, Accountmanagement en Marktonderzoek . Omdat je bij Global marketing direct internationale contacten hebt, is het belangrijk dat je Engels in jaar 1 met een voldoende hebt afgesloten. Na het tweede jaar kun je zelf een specialisatie kiezen in bijvoorbeeld je stage, minor of afstudeeropdracht. Je volgt een minor, waarmee je je studie kunt verbreden of verdiepen. Daarnaast kies je je stage en afstudeeropdracht in een richting of branche die je zelf het leukste vindt.

WAAR LOOP JIJ STAGE?

Tijdens de stage in het derde jaar leer je de praktijk echt van binnenuit kennen. Bijvoorbeeld bij een multinational of retailorganisatie waar je (online) marketingcampagnes en plannen maakt, concurrentieonderzoek doet of een advies uitbrengt voor een nieuwe salesbenadering. Binnen deze veelzijdige richting kun je alle kanten op.

AFSLUITEN MET EEN AFSTUDEEROPDRACHT

In het laatste jaar studeer je af met een afstudeeropdracht over een commercieel vraagstuk. Je ontwikkelt bijvoorbeeld een marketingplan voor een nieuwe frisdrank, of je doet onderzoek naar het effect van een online-imagocampagne. Na je afstudeeropdracht ben je goed voorbereid op de arbeidsmarkt.

Gepubliceerd door  Faculteit Business en Economie 13 april 2021