Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Iets voor jou?

Tijdens de deeltijdopleiding Commerciële Economie (CE) leer je de wensen en behoeften van de klanten te vertalen naar verkoop- en marketingactiviteiten. Hiervoor doe je onderzoek en stel je plannen op en je bedenkt hoe je een product of merk het best onder de aandacht van de doelgroep kunt brengen en hoe je dat daadwerkelijk kunt verkopen.

16 april
Bezoek de open dag

Kies jij voor een prettige balans tussen business & pleasure bij de opleiding Commerciële Economie?

Dit ga je doen

CE is een 4-jarige opleiding die je 's avonds of in het weekend volgt. Afhankelijk van je wensen kun je je studie versnellen of pauzeren. De deeltijdopleiding Commerciële Economie bestaat uit thema’s van 10 of 20 weken. Je kunt deze thema’s afzonderlijk volgen. Door ze parallel te volgen, kun je de opleiding versneld afronden. Bij drukte op het werk of privé is het ook mogelijk de studie op een lager pitje te zetten. Jij bent de regisseur van de eigen studie. Met actuele en complexe cases dagen we je continu uit om buiten gebaande paden te treden en te denken. Je leert ervaringsgericht; er is continu interactie met je werk, collega-studenten en de opleiding. Zo ontwikkel jij je inhoudelijk en persoonlijk tot een professional. Door de flexibele opzet en de benodigde inzet kun je de studie goed combineren met je werk en je privéleven. Met deze deeltijdopleiding bepaal je mede de koers van een bedrijf als (online) marketeer, marketingmanager, exportmanager of businessunit manager.

Studenten en docenten aan het woord

Propedeuse (jaar 1)

Je start met het thema Organisatieperspectieven, samen met studenten van andere economische opleidingen. Zo bestudeer je organisaties vanuit verschillende invalshoeken: bedrijfsvoering, marketing, human resources en finance. Na dit onderdeel ga je verder met het thema Marketing Skills waar de grondbeginselen van marketing en commercieel denken worden bijgebracht en aansluitend de verbinding wordt gemaakt met duurzaam ondernemen. Als laatste thema volg je Marketing Insights waarbij je een gedegen (kwantitatief & kwalitatief) primair en secundair onderzoek doet t.b.v. de ontwikkeling van een (ver)nieuw(d) duurzaam product of dienst.

Hoofdfase

In de hoofdfase (jaar 2 t/m 4)  ga je aan de slag met de volgende thema’s: Sales Management; Sales Design; Strategische Marketing Data & Analyse,  Strategische Marketing Ontwerp & Advies. Marketing Communication, Online Marketing Strategy, Digital Marketing en Neuromarketing. In het vierde jaar volg je ook een minor. Een minor is een keuzeprogramma waarmee je je kennis kunt verbreden of verdiepen. Je kiest 1 minor van 30 ECTS of 2 minoren van 15 ECTS.

Tijdens de gehele studie werk je aan opdrachten die je direct kunt toepassen in je werk, zoals bijvoorbeeld het schrijven van een marketingplan, een sales- en accountadvies, een media- en marketingcommunicatieplan, een implementatieadvies, een plan voor sociale merkactivatie, een data-analyseplan, een social media-analyse en een internetstrategie.

Afstudeeropdracht

In het laatste jaar rond je de opleiding af met een afstudeeropdracht. De afstudeeropdracht is een onderzoeksrapport over een actueel vraagstuk uit de beroepspraktijk, bij voorkeur in de organisatie waar je werkt. Het is ook mogelijk om af te studeren op jouw eigen onderneming, zeker als je voorafgaand aan de afstudeeropdracht kiest voor de minormodules Oriëntatie en Verdieping op Eigen Onderneming.

Bekijk het studiegids
(opent in nieuw venster)

Toelatingseisen

Havo, vwo of mbo 4

Je wordt tot deze opleiding toegelaten met een havo-, vwo- of mbo 4-diploma of een vergelijkbaar buitenlands diploma. Daarnaast gelden er aanvullende eisen.

Lees meer over toelating

Benodigde tijd

6 contacturen per week

Bij deze opleiding heb je per studiejaar minimaal 6 contacturen per week. Een studiejaar bevat 42 lesweken per jaar. Een contactuur is een onderwijsuur van 50 minuten

Lees meer over studielast

Kosten

Collegegeld en andere kosten

Naast het jaarlijks vastgestelde collegegeld moet je rekening houden met extra kosten voor boeken, readers en vakmaterialen van ongeveer € 550-625 per jaar.

Lees meer over studiekosten

Waarom Commerciele Economie in deeltijd?

  • Je volgt een gecertificeerde e-commerce opleiding; leidend op het kennisgebied van data, technologie en duurzaamheid.
  • Je krijgt veel persoonlijke begeleiding en doorloopt jouw studieloopbaan in de internationale regio van Amsterdam: het ondernemende en creatieve centrum van Nederland.
  • Het netwerk van de opleiding strekt zich uit over de regio Amsterdam met topsport in de JC Arena, grote bedrijven als Schiphol, marketing technologiereuzen op de Zuidas en de crème de la crème van jonge duurzame startups.

Voor wie?

  • Je zoekt een praktijkgerichte opleiding met een flexibel studieprogramma en -tempo.
  • Je hebt een relevante baan in marketing en/of sales.
  • Je wilt je professionele netwerk uitbreiden.
  • Je bent bereid om werk, studie en privé te combineren.