Hogeschool van Amsterdam

Afstudeerrichtingen

Aviation

Binnen Aviation kun je kiezen voor verschillende afstudeerrichtingen. Daarnaast bieden we twee geïntegreerde trajecten aan in samenwerking met een aantal vliegscholen en luchtverkeersleidingsinstanties.

Aviation Logistics

Bij de afstudeerrichting Aviation Logistics richt je je specifiek op de logistieke stromen op een luchthaven, zoals beveiliging, catering, douane en bagageafhandeling. Wat is de invloed van de inrichting van het luchthavengebouw op de logistiek? Hoe kunnen grens- en beveiligingscontroles het beste ingepast worden? En hoe kom je tot een optimale planning en inzet van bedrijfsmiddelen zoals bagagesystemen, vliegtuigopstelplaatsen en vrachtloodsen? Dit zijn onder andere vragen die bij Aviation Logistics aan bod komen. De Aviation Logistics specialist heeft kennis van het zo efficiënt, veilig en duurzaam mogelijk gebruiken en inzetten van luchthaven en/of vliegtuigen.

Security & Technology

Deze afstudeerrichting staat volledig in het teken van alles wat met beveiliging op en rond luchthavens te maken heeft. Denk o.a. aan de opzet en inrichting van security check points, human factors (hoe reageren mens en machine op elkaar?), het vormen van beveiligingsprocessen, wet- en regelgeving en procedures. Welke technologie zet je in en hoe werkt dit? Hoe ga je om met personen en vrachtbeveiliging? En hoe garandeer je de veiligheid van het eigen personeel? De Aviation Security & Technology specialist is in staat om concepten te ontwikkelen die bijdragen aan een optimaal beveiligingsconcept. Hij/zij weegt hierbij juridische, maatschappelijke, politieke, bedrijfseconomische en organisatorische belangen af. Hij/zij kijkt ook naar efficiency en kwalitatieve belangen.

Flight Operations

Bij de afstudeerrichting Flight Operations staat de dagelijkse operatie, vluchtplanning en vluchtuitvoering centraal. Hoe kunnen vliegtuigen het snelst, het veiligst en het goedkoopst op de plek van bestemming komen? Wat is de meest economische vluchtroute? Hoe bepaal je de meest ideale stoelverdeling op basis van het brandstofgewicht, de bagage en het zwaartepunt van het vliegtuig? Hoe kies je een nieuwe vluchtroute voor bijvoorbeeld een nieuwe bestemming? Dit zijn een aantal vragen die bij Flight Operations aan bod komen. De Flight Operations Engineer lost dagelijks ad hoc problemen op. Hij/zij is daarnaast gericht op het herkennen van patronen en het uitdenken van werkwijzen of technische procedures om deze problemen in de toekomst te voorkomen.

Maintenance, Repair & Overhaul

Bij Maintenance, Repair & Overhaul richt je je op het onderhoud en de luchtwaardigheid van vliegtuigen, systemen en vliegtuigcomponenten. Hoe maak je een efficiënt onderhoudsschema met ruimte voor zowel ad hoc reparaties als regulier onderhoud? Het onderhoud van specifieke vliegtuigonderdelen wordt soms uitbesteed. Hoe kun je dit het beste sturen als je kijkt naar tijd, kwaliteit en kosten? Hoe stem je de personeelsplanning daarop af? Hoe zorg je dat het personeel werkt volgens de laatste wettelijke regelingen en standaarden binnen de luchtvaartindustrie? De MRO Engineer zorgt dat het proces met betrekking tot onderhoud en luchtwaardigheid van vliegtuigen goed verloopt, op tijd is afgerond en tegen minimale kosten. Hij/zij moet daarom over technische en logistieke kennis, projectvaardigheden en leidinggevende capaciteiten bezitten.

 

Vanuit Aviation Operations of Aviation Engineering kun je ook kiezen voor Aviation Flight (piloot) of Air Traffic Management (luchtverkeersleider). De opleiding Aviation biedt een goede basis en kan een opstap zijn tot piloot of luchtverkeersleider mits je de bijbehorende strenge voorselectie in het tweede jaar goed doorloopt. 

Aviation Flight (piloot)

Wil je Aviation Flight doen, dan neem je in het tweede jaar van Aviation deel aan een strenge selectieprocedure. Kom je hier doorheen, dan start je -na 3 jaar- in jaar 4 met een geïntegreerde opleiding tot verkeersvlieger. Die opleiding duurt 1,5 jaar. Je behaalt je hbo-diploma dus in 4,5 jaar tijd.

De opleiding tot verkeersvlieger vindt plaats op de vliegschool en kost ongeveer 100.000 tot 135.000 euro. Een belangrijke onderbouwing van de theorie komt al bij Aviation Engineering aan bod.  

Aviation Air Traffic Management (luchtverkeersleider)

Deze opleiding tot luchtverkeersleider start – mits je de strenge selectie met succes hebt doorlopen – in de tweede helft van je tweede jaar bij Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Na vier jaar heb je je bachelordiploma Aviation plus een certificaat Air Traffic Management (ATM). Om als gebrevetteerd luchtverkeersleider ingezet te kunnen worden dien je, aansluitend aan je opleiding bij de HvA, nog een half jaar tot een jaar een opleiding bij LVNL te doorlopen.

Gepubliceerd door  Faculteit Techniek 17 juni 2019