Hogeschool van Amsterdam

Waarom deze opleiding

AMFI – Amsterdam Fashion Institute

Mode is een serieuze zaak. Achter de façade van luxe en glamour schuilt een van de grootste en meest dynamische wereldindustrieën. Het Amsterdam Fashion Institute is het enige mode-instituut in Nederland dat de gehele modeketen beslaat. De opleiding biedt vakken aan op gebied van design, business en branding. Binnen deze drie dimensies ontwikkel je jezelf tot de fashion professional die jij wil worden.

Accepteer de marketingcookies om deze video te zien

Uniek programma

Onze opleiding aan het Amsterdam Fashion Institute is uniek, omdat wij een brug slaan tussen creativiteit en commercie. Studenten met verschillende ambities en talenten komen samen onder één dak om naast en van elkaar te leren. Dat is onze toegevoegde waarde. Daarnaast staat competentiegericht leren centraal. Dit onderwijsconcept is erop gericht dat de student alle competities van de creatieve cirkel leer beheersen; onderzoeken, beslissen, realiseren, presenteren, reflecteren en organiseren.

Mogelijkheid om te specialiseren

Binnen het AMFI krijg je de kans om je eigen vakkenpakket samen te stellen en je te ontwikkelen op de gebieden die jou het meest interesseren. Tijdens de bacheloropleiding worden vakken aangeboden binnen de dimensies van design, branding en business and development en is het mogelijk om onderdelen van deze dimensies te combineren. Hieronder krijg je per dimensie een indruk van de belangrijkste onderwerpen.

  • Design: ontwerpen, concepten en trends, collectioneren, textielkennis, patroontekenen, realisatie, tekenen en visualisatie.
  • Business and Development: textielkennis, collectioneren, productietheorie, ICT-logistiek, internationale bedrijfsvoering, retailkennis, marketing, management skills en economie.
  • Branding: concepten en trends, merkstrategie, marketing en visuele communicatie, doelgroepgericht schrijven, ontwerpkennis, ruimtelijke en grafische vormgeving en visual merchandising.

In het derde en vierde jaar ga je je talent verder ontwikkelen. Bij het AMFI noemen we dit het Flexibele Programma. Je kiest voor een specialisatie, een minor en een stage.

reality school

Een van de bijzondere aspecten van het AMFI is het concept Reality School. We combineren theorie met praktijk door samen te werken met (internationale) organisaties, zakelijke partners en andere onderwijsinstellingen. Door deze samenwerkingsverbanden wordt er steeds meer expertise binnengehaald en uitgewisseld.

modemerk individuals

iNDiViDUALS is een in-house modestudio van het AMFI. De studio bestaat sinds 2006 en wordt volledig gerund door derde- en vierdejaarsstudenten van de opleiding. Elk seizoen werken studenten van Design, Branding en Business and Development, tijdens een specialisatieprogramma van een half jaar, samen om een geweldige iNDiViDUALS-collectie uit te brengen.

docenten uit de praktijk

Onze docenten zijn van alle markten thuis; van denim tot duurzaamheid, patroontekenen, virtueel ontwerp, concepten, textiel, nieuwe technologieën, branding, sourcing, mode-identiteiten, onderzoek, visuele cultuur. Veel van onze docenten zijn actief in de mode-industrie en onderhouden professionele contacten voor gastcolleges, stages en bijzondere samenwerkingen.

het AMFI-huis

AMFI is gevestigd op de Amstelcampus in het prachtige Koetsier Montaignehuis (KMH). Het KMH is een historisch gebouw en voormalig hoofdkantoor van de Amstelbrouwerij. Bekijk onderstaand filmpje voor een virtuele rondleiding door het 'AMFI-huis'.

Accepteer de marketingcookies om deze video te zien
Gepubliceerd door  Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie 13 januari 2021