Publicaties
60 Resultaten
-
Evaluatieformulier voor jongeren. Hoe praat jóuw begeleider over seksualiteit?
1 september 2020 | Kenniscentrum Maatschappij en RechtVoor woongroepen, klassen, dagbesteding
-
Gesprekssjabloon Controversiële onderwerpen in de klas
1 januari 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDit gesprekssjabloon is ontwikkeld als handvat voor docenten om controversiële onderwerpen in de klas te behandelen. Er worden verschillende concrete strategieën en docenterollen besproken die ingezet ...
-
Assessing students' ability in performing scientific inquiry: instruments for measuring science skills in primary education
1 januari 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingWith the increased attention on the implementation of inquiry activities in primary science classrooms, a growing interest has emerged in assessing students’ science skills. Research has thus far been concerned ...
-
Searching for identity and focus
1 januari 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Startende leraren in het po en vo
1 januari 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingOnder meer vanwege het nijpende lerarentekort is het van belang om startende leraren een ‘zachte landing’ te geven. In het begin ervaren zij werken in het onderwijs namelijk als heftig, intensief en soms ...
-
Impact of in-service professional development programs for early childhood teachers on quality ratings and child outcomes
1 januari 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Educación en ciudadanía en los Países Bajos
1 januari 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingMany find it important that schools contribute to the citizenship of students. In the Netherlands, schools have a statutory obligation to do so. Yet many schools and teachers find it difficult to develop meaningful ...
-
Gefocuste revisie in de schrijfles
1 januari 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingEen effectieve manier om beter te leren schrijven, is het verwerken van feedback die door een docent is gegeven op een schrijfproduct. Docenten hebben echter weinig tijd en feedback geven is tijdrovend. Om die reden ...
-
Loopbanen van leraren in het voortgezet onderwijs
1 januari 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingEen gezonde onderwijsarbeidsmarkt vraagt om een aantrekkelijk(er) carrièreperspectief voor leraren, en dus om een visie én om concrete ideeën die bruikbaar zijn in de context van het Nederlandse ...
-
Die Reformation in niederländischen Geschichtsschulbüchern
1 december 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Onderzoekend lezen werkt
3 november 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingInformatieve teksten kunnen lezen en begrijpen leer je net zo goed met een lesmethode als met de alternatieve OGO-aanpak.
-
Effecten van een masteropleiding op leraren en hun omgeving
1 november 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingMet de publicatie van het eindrapport is een vierjarig onderzoek naar de effecten van masteropleidingen voor leraren en hun omgeving afgerond. Doel van dit onderzoek was om in kaart te brengen welke effecten het ...
-
Goede condities voor startende leraren
1 november 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn ‘Goede condities voor startende leraren. Het waarom en hoe van een goed begeleidingsprogramma’ beschrijft Marco Snoek, lector Leren en Innoveren aan de Hogeschool van Amsterdam, de drie bronnen die het ...
-
Is een verplicht bezoek aan Tweede Kamer nuttig?
30 september 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Inclusie door interprofessionele samenwerking
23 juni 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDeze rapportage gaat over de resultaten van de PACT-proeftuinen waaraan in opdracht van Het Kinderopvangfonds van 2015 tot 2017 is gewerkt. PACT-proeftuinen zijn innovatieve praktijken waarin door middel van ...
-
The Teaching Profession in the Netherlands: From Regulative Structures to Collaborative Cultures
12 mei 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHet Nederlandse onderwijssysteem kan beschouwd worden als ‘the hidden secret in education’ (Alma Harris). Weinig landen zijn in staat om hoge onderwijs kwaliteit te combineren met een grote mate van ...
-
De noodzaak van burgerschapsonderwijs
1 mei 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Praktijkgericht onderzoek dat bijdraagt aan innovatie van opleiding en praktijk
1 mei 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingMet deze notitie wil het Netwerk Lectoren Lerarenopleidingen bijdragen aan de discussie over de focus en vormgeving van onderzoek binnen en vanuit de lerarenopleidingen, naar aanleiding van de strategische agenda van ...
-
Jong geleerd, is oud gedaan!
1 maart 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingFinanciële ongeletterdheid wordt wereldwijd als een probleem gezien. Dit heeft in een groot aantal landen geleid tot de onderkenning van de noodzaak van financiële educatie. Dit betreft ook jongeren, die ...
-
If you start me up, I’ll never stop …
15 januari 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding‘If you start me up, I’ll never stop,’ zong Mick Jagger in 1981. Voor de Rolling Stones is die uitspraak bewaarheid – in 2017 zijn ze nog springlevend en zowel in de studio als op podia actief.
-
Het versoepelen van de overgang naar het hbo
1 januari 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
"Ik gebruik die taaldingetjes nu ook in andere lessen"
1 januari 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDe context van dit praktijkvoorbeeld is een door NRO-PPO gesubsidieerd kortlopend onderzoek met de titel 'Vliegwielen voor Begrijpend Lezen'. In dit onderzoek hebben leerkrachten bovenbouw van twee basisscholen in ...
-
Veroorzaken, beinvloeden en resulteren
1 januari 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
De pedagogische kwaliteit van de kinderopvang in internationaal perspectief
1 januari 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHoe verhoudt de pedagogische kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang zich tot die in het buitenland? Is de Nederlandse kinderopvangkwaliteit vergelijkbaar met andere landen of zijn er landen waar we op dit gebied ...
-
Van filosofisch naar ironisch denken
1 januari 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Effecten van kinderopvang op het welbevinden en de ontwikkeling van kinderen
1 januari 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Voorbij medelijden en veroordelen
1 januari 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Op zoek naar synergie tussen praktijk en theorie
1 januari 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingPassend onderwijs vraagt veel van het vermogen van leerkrachten om maatwerk te leveren in situaties waarin de verschillen tussen kinderen groot zijn (Oostdam, 2009). Zowel beginnende als ervaren leerkrachten in het ...
-
The Netherlands
1 januari 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Effecten van masteropleidingen op leraren en hun omgeving – tweede tussenrapportage
12 december 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHet Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding is samen met SEO-Economisch Onderzoek en het Kohnstamm Instituut betrokken bij een onderzoek naar de effecten van masteropleidingen op leraren en hun omgeving. Dit onderzoek ...