Publicaties
589 Resultaten
-
Netherlands: Education for democratic citizenship in Dutch schools
21 december 2022 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingThis paper discusses developments in citizenship education policy and practice in the Netherlands, and outlines key challenges as faced by the different stakeholders involved.
-
Verhoging van de stemintentie
1 maart 2022 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn dit artikel wordt een beschrijving gegeven van lesmaterialen over het lesgeven over verkiezingen. De lesmaterialen zijn gebaseerd op uitkomsten uit wetenschappelijk onderzoek en ook wetenschappelijk geevalueerd.
-
Hoe verhouden burgerschap(sonderwijs) en inclusie zich tot elkaar?
1 januari 2022 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn dit artikel worden de overeenkomsten en verschillen tussen burgerschap en inclusie voor het onderwijs in het mbo beschreven.
-
All things considered
1 januari 2022 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingThe views young people have towards democratic values shape their views in later life. However, the values that are fundamental to democracy, such as majority rule and minority rights, are often competing. This study ...
-
Social inclusion through sport? Pedagogical perspectives of Dutch youth sport coaches
4 december 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingThe impact of organized youth sport on youth development depends on various conditions in the pedagogical climate, such as how sport is delivered by youth sport coaches. While this is broadly acknowledged and ...
-
Leren omgaan met verschillen in een homogene onderwijsomgeving
1 september 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn een pluriforme en democratische samenleving is het leren omgaan met diversiteit en verschillen een belangrijke burgerschapscompetentie. Vanuit de contacttheorie kan worden verondersteld dat contact tussen leden ...
-
Burgerschapsonderwijs en controversiële onderwerpen
18 juni 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingOp basis van een peiling van de TeacherTapp onder ruim 500 leraren wordt beschreven of leraren lesgeven over burgerschapsonderwerpen en controversiële onderwerpen.
-
Hoe leraren leiderschap kunnen ontwikkelen en delen
1 maart 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingGedeeld leiderschap vraagt kwaliteiten als persoonlijk leiderschap en inzicht in veranderkundige en proceskundige noties. Die kwaliteiten zijn niet vanzelfsprekend aanwezig en de lerarenopleiding besteedt hier nog ...
-
Hoe ontwikkelen leraren en scholen gedeeld leiderschap?
1 maart 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn een poging om leraren nieuwe ontwikkelmogelijkheden te bieden en daarmee bij te dragen aan de aantrekkelijkheid van het beroep van leraar, startte in het najaar van 2019 in Amsterdam een aantal leergangen1. Een ...
-
Towards a professional development tool for teachers of English in bilingual streams
1 januari 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingThis study highlights tensions and challenges experienced by language teachers in CLIL contexts. Using an example from the Netherlands, it explores the pedagogical and collaborative practices of Teachers of English ...
-
Burgerschap en sociaal-emotioneel leren
1 januari 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingBasisscholen kunnen een wezenlijke bijdrage leveren aan het sociale welbevinden van hun leerlingen. De school is een plek waar leerlingen op jonge leeftijd met een relatief grote groep andere kinderen leren samen te ...
-
Burgerschap in de klas
1 januari 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn deze publicatie wordt in kort bestek beschreven op welke manieren burgerschapsonderwijs concreet uitgewerkt kan worden en er daarmee gewerkt kan worden aan een diepgaander democratiebegrip onder leerlingen.
-
Hoe stimuleer je burgerschap in de klas?
1 januari 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn deze publicatie wordt in kort bestek beschreven op welke manieren burgerschapsonderwijs concreet uitgewerkt kan worden.
-
Time for citizenship in teacher training
1 januari 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingKeywords: citizenship education, democratic education, teacher training, national curricula, social sciences - Citizenship education is in teacher training in the Netherlands linked to both the pedagogical and ...
-
Bubbelscholen
9 december 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingOnderwijssegregatie is een klassiek voorbeeld van een collectief actieprobleem. Het maatschappelijke ideaal overstijgt individuele belangen van leerlingen, ouders en schoolorganisaties.
-
Het ideaal versus de praktijk
14 oktober 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingAan idealen in het onderwijs geen gebrek. Maar we hebben er weinig aan als we de praktijk niet onder ogen willen zien. En die is vaak een stuk weerbarstiger.
-
Hardnekkige hiërarchie
8 september 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingAl sinds Thorbecke spreken we in hiërarchische termen over ons onderwijs. Het onderscheid tussen hoog- en laagopgeleid is tot in de haarvaten van de samenleving doorgedrongen.
-
Discussies via het beeldscherm?
1 september 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingOp basis van een peiling onder ruim 150 leraren wordt beschreven hoe leraren tijdens de eerste Covid-19 lockdown online hun burgerschapsonderwijs vormgaven.
-
De politiek ingroeien met maatschappijleer
1 september 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn dit artikel wordt in kort bestek besproken op welke manieren bij maatschappijleer gewerkt kan worden aan burgerschapsonderwijs.
-
Wanneer doet burgerschapsonderwijs er toe?
1 augustus 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingMinister Slob stuurde eind vorig jaar een nieuwe wet op burgerschapsonderwijs naar de Tweede Kamer en ook bij curriculum.nu heeft burgerschap een prominente plek. In dit artikel geeft Hessel Nieuwelink op basis van ...
-
Dicht het leerlek
12 mei 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDe coronacrisis kan eenzelfde effect hebben als lange vakanties. Kinderen van hoger opgeleide ouders krijgen voldoende input om zich te blijven ontwikkelen, maar de leerontwikkeling van kinderen met lager opgeleide ...
-
Observatie en reflectie in tijden van corona
5 mei 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingNaar aanleiding van gesprekken met leraren in mei 202 laat Marco Snoek zien welke vormen van leiderschap zichtbaar werden tijdens de scholen lockdown in het voorjaar van 2020. Hij houdt met name een pleidooi voor ...
-
Smart Education
11 februari 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingWebsite van het programma Smart Education van de Faculteit Onderwijs en Opvoeding dat zich richt op het ontwikkelen en verspreiden van kennis en expertise over de effectieve inzet van de mogelijkheden van ICT in het ...
-
De grote ongelijkmaker
27 januari 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHoe beter de kansen voor leerlingen uit minder welgestelde gezinnen, hoe harder de geprivilegieerde gezinnen zullen proberen zich alsnog te onderscheiden. Door nóg meer of hoger onderwijs.
-
Kwaliteitskader Samen Opleiden & Inductie
10 januari 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingKwaliteitskader voor de Vereniging Hogescholen en NVAO t.b.v. van het beoordelen en (peer) reviewen van partnerschappen rond samen Opleiden en Inductie, geschreven door een ontwikkelteam in opdracht van het Platform ...
-
Educatief partnerschap in de grote stad
1 januari 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingTheoretische verantwoording en uitwerking van de leerlijn Educatief Partnerschap voor de initiële en post-initiële Pedagogiek-opleidingstrajecten van de Faculteit Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool ...
-
Evaluating opportunities in Dutch EFL course books for developing pre-vocational learners’ oral interactional ability
1 januari 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingCourse materials play a vital role in the foreign language classroom. Relatively little attention has been paid, however, to analyzing the activities that foster oral interactional ability in EFL course materials. ...
-
De teacher leader
1 januari 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHet begrip ‘teacher leader’ duikt steeds vaker op, in publicaties, masteropleidingen en (boven)bestuurlijke professionaliseringstrajecten. Het verwijst naar leraren die rollen op zich nemen die de eigen ...
-
Van startbekwaam naar bekwaam leraar
1 januari 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingLeraren maken in de eerste jaren van hun loopbaan een ontwikkeling door van leraar-in-opleiding via startende leraar naar ervaren leraar. Velen vinden de start zwaar. Dat heeft alles te maken met de complexiteit van ...
-
Intake en zelfselectie voor de lerarenopleidingen
1 januari 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDit onderzoek, dat gefinancierd is door NRO, heeft tot doel om meer inzicht te verkrijgen in de vraag hoe lerarenopleidingen de intake van nieuwe studenten voor de lerarenopleidingen vormgeven en hoe die intake ...