Publicaties
275 Resultaten
-
English teachers in bilingual streams: in search of identity and focus
22 september 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn CLIL contexts in the Netherlands, learners use the target language meaningfully in subject lessons parallel to English classes and English teachers are expected to co-operate with subject teacher colleagues. What ...
-
Rapport Onderzoek Schoolkeuze Dapperbuurt
27 juni 2017 | Kenniscentrum Maatschappij en RechtHet deelproject "Collaborative leren in de Dapperbuurt" van Fieldlab Oost doet onderzoek in de Dapperbuurt naar leefbaarheid, netwerken, bewonersinitiatieven en samenwerking tussen verschillende groepen. ...
-
If you start me up, I’ll never stop …
15 januari 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding‘If you start me up, I’ll never stop,’ zong Mick Jagger in 1981. Voor de Rolling Stones is die uitspraak bewaarheid – in 2017 zijn ze nog springlevend en zowel in de studio als op podia actief.
-
Het versoepelen van de overgang naar het hbo
1 januari 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Facilitating linguistically diverse parents to enhance toddler’s vocabulary development
1 januari 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Voorbij medelijden en veroordelen
1 januari 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
“What I saw” and “What he saw”:
1 januari 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingEmpathy tasks, which invite students to identify with historical actors or describe their perspectives, are a common phenomenon in history education. The aim of this study is to explore the differences in ...
-
The Netherlands
1 januari 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Vraagstukken bij het opleiden van leraren
14 november 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDit artikel maakt deel uit van de tweede katern van de Kennisbasis Lerarenopleiders: De context van het opleiden van leraren.
-
Practice-oriented research in the Dutch social care field – an urgent challenge
20 oktober 2016 | Kenniscentrum Maatschappij en RechtRick Kwekkeboom schreef bijgaand artikel in april 2016. Het werd gepubliceerd in "Der pädagogische Blick", 24. Jg. 2016.
-
The Honours Experience
27 juni 2016 | Kenniscentrum Maatschappij en RechtVijf honoursstudenten van de Faculteit Onderwijs en Opvoeding hebben, in het kader van hun honourstraject onder begeleiding van honoursdocent Sanne Spil een groot deel van de interviews voor hun rekening genomen en ...
-
Het afstudeer onderzoek als boundary object
16 juni 2016 | Kenniscentrum Maatschappij en RechtStudenten van de academische pabo voeren een afstudeeronderzoek uit waarbij wetenschappelijk onderzoek en verbetering van de onderwijspraktijk binnen scholen met elkaar in verbinding moeten worden gebracht. De ...
-
Het opleiden van leraren. Focusdeel De Nieuwe Meso 2016-2
16 juni 2016 | Kenniscentrum Maatschappij en RechtIn het nieuwste nummer van de Nieuwe Meso, het vakblad voor bestuurders en schoolleiders in het basis, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs is het Focus-deel dit keer gewijd aan het opleiden van leraren. De ...
-
Effecten van een masteropleiding op leraren en hun omgeving.
8 februari 2016 | Kenniscentrum Maatschappij en RechtSamen met de Stichting Economisch Onderzoek (SEO) en het Kohnstamm Instituut, doet het kenniscentrum Onderwijs en opvoeding onderzoek naar de impact van masteropleidingen op leraren en hun omgeving.
-
Door de bril van een ander.
8 februari 2016 | Kenniscentrum Maatschappij en Recht20 Nederlandse leraren hebben zich in 2015 samen met 20 schoolleiders uit Estland gebogen over de vraag hoe het onderwijs beïnvloed zal worden door trends en ontwikkelingen in de samenleving.
-
De begeleiding van startende leraren.
12 januari 2016 | Kenniscentrum Maatschappij en RechtIn een reeks artikelen in het docentenvakblad Van 12 tot 18 wordt de problematiek van startende leraren in beeld gebracht door middel van interviews en reflectie.
-
Ontwikkelperspectieven en loopbanen van leraren.
12 januari 2016 | Kenniscentrum Maatschappij en RechtIn november hebben de Kritische Vrienden van de Lerarenagenda een advies uitgebracht aan de bewindslieden van OCW over ontwikkelmogelijkheden en loopbaanpaden voor leraren.
-
Shaping career-long perspectives on teaching.
12 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingLector Marco Snoek heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de publicatie ‘Shaping career-long perspectives on teaching’. Deze ‘Guide on policies to improve initial teacher education’ is ...
-
Dutch students’ perspectives on national history
5 december 2015 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingLezing gegeven door dr. Arie Wilschut op de UCL in London, 01-12-2015.
-
Preventie van gedragsproblemen bij leerlingen in het basisonderwijs.
2 december 2015 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingKunnen basisscholen een bijdrage leveren aan de preventie van gedragsproblemen bij hun leerlingen? Deze vraag vormde de aanleiding tot een pilot waaraan 30 scholen en 650 leerlingen hebben meegedaan. De scholen zijn ...
-
Preventie van gedragsproblemen van leerlingen in het basisonderwijs:
2 december 2015 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingKinderen die reeds in de vroege basisschoolperiode gedragsproblemen laten zien, lopen een groot risico op negatieve gevolgen, zoals de continuering of verergering van hun probleemgedrag, delinquentie en contact met ...
-
Future Proof or Future Sensitive
26 november 2015 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingLezing van Marco Snoek als Keynote op de VELON studiedag van 13 november 2015.
-
Waiting for Superman: TED-like talk door lector Marco Snoek
26 november 2015 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingOp maandag 19 oktober verzorgde lector Marco Snoek een TEDlike talk op het Europese Education, Training and Youth Forum in Brussels. Tijdens dit tweedaagse forum komen zo’n 600 vertegenwoordigers van ...
-
De rol van sociaal-emotionele en gedragsmatige aspecten bij het leerproces van jonge kinderen;
26 november 2015 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn de afgelopen jaren is er een steeds vroegere bijstelling te zien geweest van spelend leren naar een meer gestructureerde schoolse benadering. Eenzijdig de focus leggen op dergelijke vormen van ...
-
Visie van professionals: hoe actueel zijn preventieve oudercursussen?
24 november 2015 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingPreventieve oudercursussen hebben door de jaren heen hun waarde bewezen en blijken positief bij te dragen aan de ontwikkeling van kinderen (Daamen & Ince, 2014). Maar het voortbestaan van deze oudercursussen ...
-
Met een blik op de toekomst
10 november 2015 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn Nederland zijn verschillende evaluaties uitgevoerd van voor- en vroegschoolse educatie. Deze studies, alle gepubliceerd tussen 2000 en 2015, onderzoeken een centrale vraag die wetenschappelijk en maatschappelijk ...
-
Leiderschap van leraren. Verkenning van een containerbegrip.
14 oktober 2015 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn oktober kwam deel 2 van het Alternatief met als subtitel ‘De ladder naar autonomie’. In dit boek laten René Kneyber en Jelmer Evers verschillende leraren en andere experts aan het woord over de ...
-
Presentatie Ruben Fukkink op de VVE en PO Conferentie
26 september 2015 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingWoensdag 23 september organiseerde de gemeente Amsterdam de conferentie ‘Excelleren op ieder(s) niveau’. De dag is goed bezocht door medewerkers in de voor- en vroegschoolse educatie en de onder- en ...
-
Testing frame of reference knowledge in national examinations.
3 juni 2015 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDuring the nineteen nineties, national debates about ‘new history teaching’ in the Netherlands – like in many other western countries – led to political pressure demanding more ‘factual ...
-
‘Just imagine…’ Students’ perspectives on empathy tasks in secondary history education.
3 juni 2015 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHistorical empathy can be helpful when learning history. However, we do not know what students do when completing an empathy-task or how they perceive this type of task. In the explorative study presented in this ...