Hogeschool van Amsterdam

Onderzoek van het Jaar

Met de jaarlijkse prijs voor Onderzoek van het Jaar wil de HvA een voorbeeldstellend onderzoeksproject van de Hogeschool van Amsterdam vieren en belonen.

De prijs richt zich op een onderzoeksproject in de HvA dat gedaan wordt vanuit een facultair onderzoeksprogramma, kenniscentrum en/of Centre of Expertise (CoE). Het project wordt uitgevoerd door een onderzoeksteam. Er wordt jaarlijks een juryprijs en een publieksprijs uitgereikt.

De jury bestaande uit HvA-lectoren heeft uit zeven voordrachten de drie beste onderzoeksprojecten gekozen (in willekeurige volgorde):

  • Raôul Oudejans en Jolan Kegelaers (FBSV) zijn genomineerd voor hun domeinoverstijgend project Training for Excellence (T4X). Om de top te behalen in sport, muziek of dans moet je veel oefenen. Hoe efficiënt je deze oefentijd besteedt, bepaalt mede of je de top haalt. T4X heeft eraan bijgedragen dat toptalenten efficiënter en doelbewuster zijn gaan trainen en met meer vertrouwen naar gerichte performances toewerken. Ook zijn de T4X-methoden toepasbaar bij het mentaal gezond blijven in tijden van tegenslag en onzekerheid, bijvoorbeeld tijdens een pandemie.

  • Mark van Wees en Jos Warmerdam (FT) sleepten een nominatie in de wacht voor hun onderzoek 'Slim laden van elektrische auto's met duurzame energie'. In de avonduren piekt de belasting van het elektriciteitsnetwerk omdat elektrische auto's veelal dan aan de laadpaal staan. Door zonne-energie overdag op te slaan (bijvoorbeeld in oude autobatterijen), kan deze energie geleverd worden aan de laadpalen en zo blijft een 'spitsuur' op het elektriciteitsnetwerk uit. Dat bespaart geld en levert meer duurzaam autogebruik op.

  • Marloes van Verseveld (FOO) bereikt met haar onderzoek 12.000 leerlingen en zo'n 700 leerkrachten in het basisonderwijs. Deze groep volgt op school de PRIMA-aanpak, een methode die pesten tegengaat. Een groep leerkrachten gaf aan dat zij moeite hadden om bepaalde vormen van pestgedrag te herkennen en daarop te reageren. Met het onderzoek 'Anti-pestbeleid: beter professioneel handelen in het basisonderwijs' werd de PRIMA-aanpak uitgebreid en vernieuwd. Wanneer alle verschillende aspecten van de PRIMA-methode werd ingezet, nam pestgedrag op scholen af met pakweg 30 procent.

Accepteer de marketingcookies om deze video te zien
Gepubliceerd door  Afdeling Communicatie HvA 11 januari 2021

Project 2020

Accepteer de marketingcookies om deze video te zien

Project 2020

Accepteer de marketingcookies om deze video te zien

Project 2020

Accepteer de marketingcookies om deze video te zien