Programma Ondernemerschap

Resultaten innovatieve pedagogie in hoger onderwijs

Onderzoeksproject UNLOCK

2 dec 2022 00:00 | Ondernemerschap

Na drie intensieve onderzoekjaren presenteerde UNLOCK hun onderzoeksresultaten tijdens de laatste conferentie over het toepassen van educatieve escape rooms (EER) in het hoger onderwijs. Ruim vijftig internationale deelnemers namen online deel om inzicht te krijgen in het toepassen van game-based learning. Van het gebruik aan gamified en uitdagende onderwijsmethoden, het belang van een balans tussen plezier en leerzaam tijdens het gebruik van een educaties escape room tot aan praktische workshops in hoe je educatieve escape rooms gebruikt.

UNLOCK presenteerde aaneenschakelende onderzoeken binnen het onderzoeksgebied, onder andere op het gebied van educatieve escape rooms. Het toepassen van educatieve escape rooms in het hoger onderwijs is niet vanzelfsprekend, terwijl het gebruiken van EER de vaardigheden van studenten op een plezierige manier kan bevorderen zonder een verlies aan leerdoelen. “Onderwijs moet plezierig en sociaal zijn en niet ten koste gaan van een inspanning. Met andere woorden, onderwijs is een gemeenschap,” vertelt Dr. Richard Martina, onderzoeker aan de Hogeschool van Amsterdam. “Mensen leren in het algemeen door te spelen en uitdagende taken uit te voeren die enige inspanning vergen. Escape rooms moeten leerlingen in staat stellen te verkennen in plaats van slechts één oplossing voor het spel te bedenken.”

Presentatie Unlock onderzoeksrapport

Dr. Richard Martina gaf onder andere een workshop in hoe docenten de modulaire escape room Stella Dolce kunnen inzetten. In deze escape room kunnen docenten speldelen aanpassen, zodat het spel aansluit bij de leerdoelen van een vak. Maar ook hoe deze game-gebaseerde leermiddelen kunnen bijdragen aan sociaal ondernemerschap tegen maatschappelijke vraagstukken, zoals migratie, ongelijkheid, and klimaatverandering.

UNLOCK bestaat uit 8 Europese partners: Universidade de Aveiro (projectleider), FH Münster, Advancis Business Services, Bespoke ApS, Fundación General Universidad de Granada, Kaunas University of Technology, University Industry Innovation Network BV en Hogeschool van Amsterdam. Het project werd gefinancierd door het Europese subsidieprogramma Erasmus+ en verliep van het voorjaar van 2020 tot het najaar van 2022.