Programma Ondernemerschap

Escaperooms voor het leren van sociaal ondernemerschap

Erasmus+ project ENHANCER opgestart

4 mei 2022 12:45 | Ondernemerschap

Europa wordt geconfronteerd met een toenemend aantal maatschappelijke uitdagingen zoals migratie en ongelijkheid. Sociaal ondernemerschap kan bijdragen tot het oplossen van deze uitdagingen door inclusiviteit, gelijke kansen en burgerparticipatie te bevorderen. Daarom moeten studenten, als toekomstige professionals, worden voorbereid in sociaal ondernemerschap-vaardigheden. Om zo bij te kunnen dragen aan oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen, hetzij als sociale ondernemers zelf of als werknemer op de arbeidsmarkt.

Via ENHANCER ontwikkelt een internationaal consortium bestaande uit de HvA (penvoerder), Center for Social Innovation (Cyprus), FH Münster (Duitsland), Questomatica (Nederland), Universiteit van Aveiro (Portugal), en Universiteit van Zaragoza (Spanje) een digitale pedagogiek en een digitale educatieve escaperoom (DEER) waarmee docenten studenten kunnen ondersteunen bij het verwerven van vaardigheden in sociaal ondernemerschap. DEERs zijn een relatief nieuwe gamificatie-methoden die geschikt zijn om studenten voor te bereiden op het verwerven van transversale vaardigheden.

De doelstellingen van ENHANCER zijn:

1. Het bepalen van de vitale sociaal ondernemerschapsvaardigheden door onderzoek te doen naar en een representatief overzicht te maken van kenmerken van sociaal ondernemerschap,

2. Het ontwikkelen van een innovatief digitaal (online onderwijs) pedagogisch en didactisch model, voorstellen en praktische richtlijnen voor het gebruik van DEERs,

3. Een DEER creëren voor sociaal ondernemerschap onderwijs,

4. Een toolkit voor docenten samenstellen om hun in staat te stellen het ontwikkelde DEER in hun curricula op te nemen.

ENHANCER wordt medegefinancierd door het Erasmus+ programma van de Europese Unie. Het project heeft een looptijd van maart 2022 tot februari 2025.