Programma Ondernemerschap

Online Cursus voor gebruik van escape rooms in het onderwijs

Voor docenten

17 mrt 2022 18:14

Oproep aan docenten - Houd je ervan om games te gebruiken en te experimenteren met nieuwe praktijken in de klas? Ben je op zoek naar een interactief idee om studenten bij de volgende les te betrekken? Meld je dan aan voor de pilot-cursus!

Ontdek hoe je educatieve escape rooms kunt inzetten

Educatieve escape rooms worden steeds vaker gebruikt in het hoger onderwijs. Door educatieve escape rooms te spelen, kunnen studenten hun vaardigheden verbeteren (bv. communicatie, samenwerking en probleemoplossing) terwijl ze zich bezighouden met inhoud die gerelateerd is aan de leerdoelen van de module. Geïnspireerd door het succes van commerciële escape rooms, werken leerlingen in groepen om aanwijzingen te ontdekken en puzzels op te lossen om een gemeenschappelijk doel te bereiken (meestal is dat ontsnappen uit de kamer). Bovendien kunnen educatieve escape rooms fysiek, digitaal of hybride zijn, waardoor ze bruikbaar zijn in verschillende onderwijsvormen.

Het lectoraat ondernemerschap maakt deel uit van het door Erasmus+ gefinancierde project UNLOCK. Het hoofddoel van UNLOCK is docenten aan instellingen voor hoger onderwijs te ondersteunen om educatieve escape rooms te ontwerpen, in te richten en te faciliteren in hun leerervaringen. UNLOCK heeft een Massive Open Online Course (MOOC) ontwikkeld over educatieve escape rooms. De MOOC bevat negen hoofdstukken en behandelt onder meer de geschiedenis van escape rooms, de toepassing van escape rooms in het onderwijs, hoe je een educatieve escape room ontwerpt en bouwt, en hoe je de educatieve escape room-ervaring beoordeelt en erop reflecteert. Je kunt je elk hoofdstuk van de MOOC op je eigen tijd volgen, binnen de pilotperiode.

Meer leren over educatieve escape rooms? Schrijf je in voor 28 maart!

UNLOCK is nu bezig met een pilot van de MOOC over educatieve escape rooms voor docenten die geïnteresseerd zijn om meer te leren over het integreren van gamified activiteiten in hun praktijk. Deelnemers die alle hoofdstukken, in welke volgorde dan ook, voltooien, een quiz, en twee enquêtes om gegevens te verzamelen over hun ervaringen met de MOOC, ontvangen een certificaat van voltooiing. Er is geen kennis over de educatieve escape room vereist om deel te nemen aan de pilot.

De pilot MOOC is open van vrijdag 1 april tot en met vrijdag 29 april. Je kunt op elk moment binnen de pilotperiode inloggen en deelnemen aan de MOOC. De deadline voor inschrijving is maandag 28 maart.

Geen cursus volgen, maar wel in de controlegroep

Heb je geen tijd of interesse om de MOOC te volgen? Je kunt ook deel uitmaken van de controlegroep door slechts twee vragenlijsten in te vullen.

Voor meer informatie kun je contact opnemen via: escaperoom@hva.nl