LO in Beweging

Complexe gespreksvoering

Als docent LO is het soms moeilijk om je professionele ruimte in te nemen en lastige gesprekken te voeren. Gesprekken die de onderwijskwaliteit op een hoger niveau brengen, bijvoorbeeld met de ouders van je leerlingen. In de cursus Complexe Gespreksvoering leer je hoe je doel- en resultaatgericht bijdraagt aan een constructieve dialoog met ouders, collega's, leerlingen en externe (werk)relaties.

complexe gespreksvoering

Tijdens deze cursus leer je hoe je een complex gesprek ‘in de hand te houdt’. Je vraagt je daarbij steeds af: ‘Doe ik nog wat nodig is? Sta ik nog in verbinding met de ander en met mijzelf?’

Aandachtspunten

  • Erkennen van ieders belangen.
  • Echte dialoog in een veilige setting.
  • Serieus nemen van elkaars standpunt.
  • Jouw eigen standpunt helder formuleren.
  • Afspraken maken.

Voor wie

Docenten LO, vaksecties LO en schoolteams in het onderwijs. Je kunt de cursus individueel volgen of met jouw eigen team of vaksectie.

Wat leer je

  • Een methodiek van complexe gespreksvoering toepasbaar in gesprekken met leerlingen, ouders, collega’s en externen.
  • Tijdig gespannen en onveilige situaties signaleren in gesprekken.
  • Adequaat reageren op onveilige en gespannen situaties.
  • Conflicten onderzoeken, op zoek naar een acceptabele oplossing.
  • Naar de ander te luisteren en je in de ander te verplaatsen.
  • Zoeken naar een win‐win oplossing in gesprekken.
  • Hulp van anderen inroepen, ongelijk bekennen en escalatie voorkomen.
  • Reflecteren op het ontstaan van het conflict met oog voor ieders belang.
  • Jouw eigen waarden, emoties en belangen een evenwichtige rol te laten spelen in gesprekken met anderen.

Programma

De cursus bestaat uit twee of drie dagdelen, afhankelijk van de voorkennis van de cursisten en de wens om met acteurs te oefenen. Aan de hand van een methodiek rondom complexe gespreksvoering oefen je met lastige, maar doorslaggevende gesprekken waarbij o.a. vluchten of vechten het meest voor de hand ligt, maar het minst effectief is.

Het vergt enige oefening én zelfreflectie, maar als je in staat bent om complexe gespreken te voeren mét een bewuste aanpak, dan is de kans op een gewenste afloop groter.

Onderwerpen

  • Kennismaken met de methodiek van complexe gesprekvoering
  • Herkennen van een spannend gesprek.
  • Herkennen van je persoonlijke irritaties.
  • Leren beheersen van je persoonlijke impulsen en reflexen.
  • Herkennen van verborgen waarden of overtuigingen van de ander.
  • Werken vanuit betrokkenheid in plaats van macht.
  • Veilig maken van een gesprek (doe een stapje terug en overzie de situatie).
  • Bespreekbaar maken van (culturele) verschillen.

De cursus bestaat uit een theoretisch kader en het oefenen van gesprekken. Dit kan met acteurs (optioneel). Bij het geven van feedback op elkaars gesprekken gebruik je een criteriumlijst met observeerbaar gedrag (kijkwijzer). Je maakt huiswerkopdrachten zoals het oefenen van gesprekken en indien mogelijk het observeren van jouw eigen gedrag aan de hand van filmmateriaal.

Werkwijze teamtraining

Voorafgaand aan elke teamtraining houdt de docent een gesprek waarin zij de behoeften van het team peilt. Naar aanleiding van o.a. voorbeelden van lastige gesprekken en onderwerpen uit de eigen praktijk formuleren jullie samen het doel van de cursus.

Voorkennis

Je bent bekend met de basisaspecten van gespreksvoering zoals feedback geven en ontvangen, omgaan met agressie, omgaan met diversiteit (andere culturen), open vragen stellen en luisteren-samenvatten‐doorvragen.

Cursusdata

Teamtraining: om overleg met docent, meestal de eigen schoollocatie.

Individuele training: Dr. Meurerlaan 8 in Amsterdam.

Groepsgrootte teamtraining

Minimaal 10, maximaal 15

Bij teams groter dan 12 personen worden meerdere docenten ingezet.

Kosten

Individueel: € 400,- leden / € 450,- niet-leden

Team: Afhankelijk van de grootte van het team. Vraag een offerte aan.

Docenten

Adrie Beljaars

Als post-hbo docent Begeleidingskunde en Beeldcoaching heeft Adrie Beljaars veel docenten opgeleid als coach/begeleider. Deze ervaring en kennis ontwikkelde zij verder tijdens de master Educational Needs. Adrie en de acteurs zijn bekend met de methodiek complexe gespreksvoering.

Adrie: " Met mijn 25 jaar ervaring als docent LO in diverse onderwijssectoren laat ik als begeleider van talentontwikkeling deze verschillende expertises met elkaar samenwerken". Naast coaching voor leden van het LO in Beweging platform begeleidt Adrie vierdejaarsstudenten bij de ALO.

Serge Mensink

Serge Mensink werkt sinds 2012 als filmacteur, trainingsacteur en presentator. Hij studeerde in 2018 af aan de ALO en verdiepte zich daarna in communicatietrainingen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Zo is Serge gecertificeerd als agressieregulatietrainer (ART-coach), heeft hij een achtergrond in de zelfverdediging en is hij gecertificeerd Athletic Skills Model Instructeur.

Dion Mensink

Dion Mensink kwam na zijn mbo-opleiding Operationeel Sport- en Bewegingsmanager in een stroomversnelling wat betreft persoonlijke ontwikkeling. Als autodidact las hij boeken, sprak hij met mentoren en coaches, en maakte hij zich inzichten en praktische tools uit de psychologie eigen. Zo werkte Dion voor bedrijven als Neurofied en REACT advies & training waar psychologie, training en coaching centraal staan. Hij is gecertificeerd als trainer Verbale Agressiehantering en Metale Weerbaarheid. Met zijn B.V. WICE stimuleert hij samen met Maikel Duitscher en Marius Ploeger, mensen in hun persoonlijke ontwikkelingsreis om zichzelf te ontplooien.

Gepubliceerd door  LO in Beweging 13 juli 2020