LO in Beweging

Aanvrager aan het woord

Testimonial

Anita Helderman werkt als onderwijsconsulent en schoolopleider binnen het Schoolbestuur Amsterdam-West Binnen de Ring. Vanuit het netwerk van de vakleerkrachten bewegingsonderwijs kwam de vraag hoe je studenten van de ALO en ROC beter kunt begeleiden in het feedbackgesprek, zonder zelf te veel aan het woord te zijn. Een workshop ‘Mentorgesprek’ via het In-Company traject van LO in Beweging leek haar het meest passend.

Uit de evaluatie bleek dat ze vaardigheden als een open houding, écht leren luisteren en doorvragen hebben geleerd door middel van gesprekstechnieken.

Anita Helderman - Onderwijsconsulent

Wat biedt de workshop?

De inhoud van de workshop gaat over hoe je de ander (hier; de student) leert reflecteren op zijn of haar leerkrachtengedrag met als mogelijk doel om alternatieven te vinden die de student kan inzetten om zijn of haar les sterker te maken. Adrie leerde de deelnemers om zich bewust te zijn van de mentorrol en om vanuit deze positie met bepaalde gesprekstechnieken de student te begeleiden in het reflectieproces.

Welke competenties hebben de vakleerkrachten geleerd?

Uit de evaluatie bleek dat ze vaardigheden als een open houding, écht leren luisteren en doorvragen hebben geleerd door middel van gesprekstechnieken. En niet onbelangrijk; dat ze mogelijkheden zien om de nieuwe vaardigheden te verankeren in de praktijk. Daar ben ik heel tevreden mee, want het zijn belangrijke onderdelen van de pedagogische competentie.

Welke reacties kreeg je van de deelnemers na afloop van de workshop?

Een docent omschreef zijn leeropbrengst als volgt: "Ik kan wel zeggen dat ik makkelijker een 'moeilijk' gesprek zou kunnen voeren. Ik heb er nu wat meer handvatten voor". Een ander gaf terug: “Ik ben tot het besef gekomen dat er niet één juiste manier is in de communicatie. Daardoor ben ik ook wat vrijer in wat en hoe ik dingen zeg.”

Zouden jullie een vervolg willen op deze workshop?

Een mentorentraining van meerdere bijeenkomsten lijkt mij heel zinvol. Het mentorschap bestaat immers uit meerdere facetten, niet alleen feedbackgesprekken. Eén deelnemer kwam al met een voorstel: “Bij beoordelingen worden vaak dezelfde vragen gesteld, maar welk niveau moeten studenten in jaar 1, 2, 3 en 4 beheersen?” Nou, gelukkig weten wij Adrie te vinden.