LO in Beweging

Uit balans, in balans: acrogym door doen!

De nascholing Acrogym voor docenten LO start op 4 maart 2024

18 jan 2024 10:25 | LO in Beweging

De leerlijn balanceren blijkt wat onderbelicht in de lesprogramma’s op scholen. Van verschillende collega’s uit het werkveld kwam de vraag of er ‘iets met acrogym’ op het nascholingsprogramma kon komen. Dat kan zeker! ALO-docenten Neander Houben en Frederike van Monsjou-Gathier werken momenteel aan een 3-delige cursus die leerkrachten LO kunnen volgen vanaf maart 2024 op de ALO Amsterdam.

'Acrogym, dat is toch voor acrobaten? Of heel lenige mensen? Dat doe je toch met z’n tweeën, dat kan niet in een klas met 20 leerlingen.' Frederike en Neander helpen graag wat vooroordelen over Acrogym de wereld uit. Neander: 'Acrogym is voor mij met de ander/anderen in balans blijven, rollen verdelen, communiceren en samenwerken.' Voor Frederike is het leren vertrouwen: 'Leren om rollen te wisselen en op de ander daarin vertrouwen. Leren in je eigen kracht te bewegen. En het is vooral geen trucje! Het is gezamenlijk bouwen aan de weg naar een (eind)doel.'

ALO-docenten Neander Houben en Frederike van Monsjou-Gathier

Eigen ervaring opdoen

'Het doel van de cursus Acrogym is vooral ervaren wat het is,' legt Neander uit. 'We geven voorbeelden van hoe het in de praktijk gaat, we leren hoe je het uitlegt en je gaat het zelf doen in de praktijk.' Er is wel een Kijkwijzer Acrogym (kaarten met plaatjes), maar voor het aanleren ervan heb je eigen ervaringen nodig, vinden Neander en Frederike. 'We beginnen bij het begin: dus letterlijk hoe je een oefening begint, hoe je eigen lichaam beweegt, hoe je de veiligheid borgt, hoe je elkaar aanraakt, hoe je balanceert, welke rollen er zijn naast een onder- en een bovenrol, bijvoorbeeld het spotten (de vangers), hoe je vangt, hoe je die rollen verdeelt en rouleert, hoe je onderling communiceert.'

Juist een groepsproces

Acrogym lijkt een activiteit voor 2 personen, maar er komt veel meer bij kijken. Je hebt degene die bouwen en je hebt een aantal spotters nodig op de grond, die ook actief kunnen vangen als er iets misgaat. En er is veel afstemming en communicatie nodig tijdens een oefening. 'Dus eigenlijk gaat het over een heel interessant groepsproces', vertelt Frederike. 'Het lijkt snel spectaculair, maar het gaat dus vooral om de weg ernaartoe. Het heeft een motorische en pedagogische component, het gaat over samenwerking en zelfontwikkeling.' Dus… acrogym is voor iedereen leuk én mogelijk! Inderdaad klassikaal, in de gymzaal.

Over de cursus

De workshop bestaat uit 3 keer 3 uur en is een afwisseling van theorie en praktijk. Het is in principe gericht op het primair onderwijs en wordt later nog worden uitgebouwd naar het voortgezet onderwijs. Frederike en Neander hebben zelf ruime ervaring, zowel op het pedagogische vlak als met het kunst- en vliegwerk zelf.

Cursusaanbod LO in Beweging 2024

LO in Beweging organiseert ook dit voorjaar weer diverse cursussen voor docenten Bewegingsonderwijs, waaronder de cursus Acrogym .

Benieuwd naar onze andere cursussen? Bekijk ons volledige cursusaanbod .

Neander Houben

Neander volgde de CALO in en heeft al meer dan 30 jaar een passie voor het circus. Omdat er in Nederland 20 jaar geleden nog geen kunstvakopleidingen waren voor professionele circusacrobaten, vertrok hij naar Frankrijk, het walhalla van het zogeheten Nouveau Cirque. Naast een fysieke acteursopleiding in Parijs, studeerde hij clown, cyrwheel en acrobatiek aan het CNAC, het vermaarde Centre National des Arts du Cirque in Châlons-en-Champagne. Na jarenlang rondreizend met diverse circusgezelschappen in Europa en Azië, begon hij als circusdocent aan de eerste circuskunstvakopleidingen (ACaPA Fontys en Codarts Circus Arts) in Nederland.

Afgelopen jaren heeft hij zich gespecialiseerd in (circus)dramaturgie aan Codarts Hogeschool voor Kunsten en Universiteit Utrecht (Master Theaterwetenschappen). Tegelijkertijd behaalde hij aan de Toneelacademie Maastricht zijn diploma in theaterdocentschap en regie. Momenteel werkt hij als opleidingsdocent aan de ALO Amsterdam en als theaterdocent binnen verschillende (kunst)faculteiten van de HvA en Academie voor Theater en Dans.

Frederike van Monsjou-Gathier

Frederike deed zelf de ALO Amsterdam van 2006-2010. Daarna studeerde ze psychologie aan de VU in Amsterdam. Dit combineerde ze met de sport acrogym. Ze heeft ongelooflijk veel acrogym wedstrijden en shows gedaan op Nederlands topniveau. Frederike verhuisde naar Friesland om daar meer ervaring op te doen als turntrainster en kwam daar in aanraking met voltige (acrogym op een paard) en cheerleaden. Ze nam op die discipline deel aan verschillende EK’s met als kers op de taart een bronzen medaille op het EK. Daarnaast is ze zelfs in Amerika geweest om daar deel te nemen aan de wereldkampioenschappen, dit was een geweldige ervaring.

Naast de verschillende acrobatische sporten heeft Frederike een passie voor lesgeven en de ontwikkeling van (het gedrag) van de mens. Vooral de positieve psychologie is iets waar haar interesse ligt en wat heel goed toe te passen is binnen het onderwijs (en acrogym). In 2022 behaalde Frederike haar master toegepaste psychologie.