LO in Beweging

Laszlo wil een tikkie terug! Doe je mee?

EK voetbal on Tour in Amsterdam

18 jun 2021 09:26 | LO in Beweging

De EK voetbalbus toert momenteel door Amsterdam. Aan boord materialen voor 10 verschillende clinics op schoolpleinen en bij sportcentra, én studenten van het ROC Sport en Bewegen die de clinics verzorgen. Een impuls voor de jeugd en de breedtesport, in de weken dat speelstad Amsterdam is ondergedompeld in oranjesferen. Organisator van de tour is de Gemeente Amsterdam en laat Laszlo Boldewijn, student bij de ALO Amsterdam, juist nu stagelopen bij de afdeling Sportstimulering!

Laszlo (21) is derdejaars ALO en volgt de minor Sportmanagement. “Sinds februari dit jaar ben ik drie dagen per week bezig met de EK-voorbereiding.” Gelukkig is hij zelf voetballer in hart en nieren (Ajax!), dus hij geniet volop. Hij ondersteunt de werkgroepen die de ‘EK voetbal on tour’ organiseren. Hij maakte draaiboeken, regelde de logistiek, zorgt dat er personeel is ingeroosterd en heeft de sportieve activiteiten mede bedacht die vanuit de bus worden aangeboden. “Ik ben ook een paar keer mee geweest in de bus. Fantastisch om te zien hoe enthousiast de kinderen alle 10 activiteiten doen en afvinken op hun scorekaart.”

#Tikkieterug

Er is ook een te gekke online challenge in de Amsterdamse straten: Tikkie terug! In onderstaand promotiefilmpje speelt Laszlo de hoofdrol. En doet hij met verve! Hij daagt Amsterdammers uit om met de bal naar buiten te gaan en willekeurig mensen op straat aan te spelen, met de vraag “Tikkie terug?!” Het filmpje dat je daarvan maakt, plaats je op sociale media met de #tikkieterug en daarbij challenge je drie andere mensen. “Mensen mogen weer in beweging komen en daar kan het EK hopelijk goed in activeren.” Dus, mocht je hierdoor geïnspireerd raken, pak die bal en kom vooral gelijk in actie.

Actieve ALO’er

De stage van Laszlo is superleuk en leerzaam. En toch… “Het was een stage vanuit huis. Ik heb meer dan ooit geleerd om via Teams en mail met mensen te schakelen en afspraken te maken. Voorheen stuurde ik een appje en wachtte ik rustig af. Nu pak ik de telefoon en regel ik het gelijk,” vertelt hij. “Ik heb gezien hoe een grote organisatie werkt, met verschillende clusters en lagen. Best wel een doolhof, haha. Op de lange termijn zou ik wel bij zo’n grote organisatie willen werken, maar voorlopig wil ik nog lekker actief bezig zijn.” lacht hij. Zijn vierdejaarsstage gaat hij in de gymzaal van het IJburg College lopen: “Ik ben natuurlijk wel een ALO’er.”

Plicht gaat voor passie

En volgt hij zelf het Nederlands elftal tijdens het EK? “Niet alleen Nederland, de tv staat elke avond aan. Ik ben erg onder de indruk van het spel van Italië!” Gisteravond miste hij trouwens het Nederlands elftal omdat hij als teamleider bij de Albert Heijn moest werken. Toegewijd hoor! Succes, Laszlo.