Hogeschool van Amsterdam

LO in Beweging

ALO EXPO 2020

Evenement

Op dinsdag 11 februari ben je van harte uitgenodigd voor de ALO EXPO 2020. Tijdens dit evenement staat kennisdelen centraal. Vierdejaarsstudenten van de ALO verzorgen een divers aanbod van workshops die een sterke relatie hebben met het vak Lichamelijke Opvoeding. We sluiten de avond af met een bijzondere show in de vorm van dans, muziek en andere creatieve vormen.

alo expo 2020

Programma*

  • 16.00 – 16.15     Inloop 
  • 16.15 – 17.00     Opening
  • 17.00 – 17.45     Workshopronde 1
  • 18.00 – 18.45     Workshopronde 2 / eten
  • 19.00 – 20.00     Eten / workshopronde 2
  • 20.00 – 20.45     Workshopronde 3
  • 21.00 – 21.45     Show ALO-studenten
  • 21.45                   Borrel

*Programmatijden onder voorbehoud, kunnen nog wijzigen

Workshops

Tijdens de ALO expo volg je 3 verschillende workshops. Bekijk hieronder het aanbod en geef jouw top 5 door via het aanmeldformulier. We houden bij de indeling zoveel mogelijk rekening met jouw voorkeuren. Graag sportkleding en sportschoenen meenemen naar de workshops!

Aanmelden

Je kunt je niet meer aanmelden voor de ALO expo.

Contact

Heb je een vraag over de ALO EXPO? Neem dan contact met ons op via aloexpo@hotmail.com.

Workshopaanbod

 

Heb jij als LO docent in het voortgezet onderwijs het doel om je leerlingen motorisch te verbeteren? Dan is deze workshop wat voor jou! Het is wetenschappelijk bewezen dat impliciet leren een positief effect heeft op het aanleren van motorische vaardigheden. Naast dat we in deze workshop dieper in gaan op de theorie achter impliciet leren, gaan we ook de zaal in om aan elkaar te laten zien hoe je dit toepast in de praktijk. Wil je dus alles weten over impliciet leren en hoe je dit kunt toepassen? Kom dan een kijkje nemen bij deze workshop!

 

Volgens de Onderwijsinspectie besteden gymdocenten in hun lessen te weinig aandacht aan bewegen op muziek. Dit is zonde want bewegen op muziek heeft een positief effect op de lichamelijke, sociale en cognitieve gezondheid van leerlingen.

Deze workshop biedt een innovatieve manier om bewegen op muziek aan te bieden in jouw lessen op het voortgezet onderwijs. Door het lage instapniveau krijgen jij en je leerlingen meer plezier in bewegen op muziek en dat is uniek!

 

Waar sta jij nou eigenlijk voor? Tijdens deze workshop gaan we kijken naar wat jij belangrijk vindt en op welke manier jij dit uitdraagt richting je leerlingen. Iedereen heeft een andere manier waarop hij of zij naar het vak kijkt. We nemen je mee langs de verschillende visies in het bewegingsonderwijs. Dit doen we aan de hand van de vijf vakconcepten van Crum (2011). Schrijf je snel in en kijk wat bij je past! 

 

 

Spring in het diepe en zwem met ons mee langs de 7 tussenstops van het impliciet leren. Fouten bestaan niet bij deze workshop. Als we in zwemtaal spreken, gaan we van de schoolslag naar de samengestelde rugslag. In de taal van spelsport geven we een steekpass in het diepe en maken wij samen het doelpunt. Je gaat aan de slag met praktische werkvormen en de bijbehorende theorie. Tijdens de workshop dagen wij je ook uit om om mee te denken over vormen van impliciet leren.

 

Kinderen spelen tegenwoordig steeds minder buiten. Sinds 2013 is het aantal kinderen dat elke dag buiten speelt in de buurt gedaald van 20% naar 14%. Met deze workshop behandelen we de theorie en geven we de de praktische tools mee om als gymdocent de stap te maken van het sporten in de zaal naar het buitenspelen. Hierdoor maak je jouw leerlingen bewegings- en regelvaardig competent zodat ze zelfstandig en creatief buiten gaan spelen.

 

Lichamelijke Opvoeding is een praktisch vak, biologie wordt vooral theoretisch aangeboden. Twee prachtige vakken met een groot overlappingsgebied. Het in de praktijk brengen van de theorie over het lichaam tijdens gymlessen is een open deur.

Tijdens deze workshop duiken we de biologieboeken in en bedenken we toepasbare oefeningen. Wat doet je lichaam tijdens het sporten? Wat doet voeding met je lichaam en hoe train je jouw spieren gericht? Een workshop voor zowel biologie- als gymdocenten. We zoeken naar manieren hoe we opgedane kennis uit een biologieles kunnen toepassen in de praktijk tijdens de gymles. Sluit bij ons aan en wees de vernieuwing binnen het bewegingsonderwijs.

In deze workshop ga je aan de slag met het thema balanceren en het differentiëren hierin. Waarom is het trainen van balans zo belangrijk? Wat heb je nodig om les te geven in balanceren en hoe kun je balanceren op een effectieve manier integreren in jouw lessen? Van het staan op een slackline, tot het gooien van een bal terwijl je op een omgekeerde bank staat. De mogelijkheden zijn oneindig. Nu nog de handvatten bemachtigen om jouw perfecte lessenreeks balanceren neer te zetten. Nieuwsgierig? Bezoek dan deze workshop.

 

 

 

Faalangst, groepsdruk en kinderen die het gymlokaal niet in durven. Problemen die we allemaal in onze lessen tegenkomen. Tegenwoordig worden de problemen nog heftiger door bijvoorbeeld cyberpesten en het online verspreiden van privé-foto's.

In deze workshop gaan we aan de hand van interactieve werkvormen op zoek naar passende ideeën voor het creëren en waarborgen van een veilige leeromgeving. We bieden handvatten aan voor leraren Lichamelijke Opvoeding om een betere leeromgeving te ontwikkelen. Samen proberen we tot praktische oplossingen te komen. We behandelen hierbij persoonlijke casussen en maken gebruik van onder andere theorieën van Maslow, Stegemans en Ryan en Deci.

Urban Sports verwacht je niet zo snel in de gymzaal. Denk bijvoorbeeld aan freerunning, tag, skateboarden, tricking, jianzi en scootering. Met deze sporten wordt de doelgroep van lichamelijke opvoeding uitgebreid tot leerlingen die in de eerste plaats niet kiezen voor sporten op een sportvereniging, maar wel plezier halen uit bewegen.

Urban Sports richten zich van nature op het beleven van bewegen, waarbij het bewegen zelf centraal staat en niet het product wat daaruit voortvloeit. De workshop Urban Sports brengt een verdieping in deze sporten en een toepasbare koppeling naar de dagelijkse praktijk.

 

Iedere leerling in jouw klas heeft recht op ondersteuning. Wanneer de visus van een kind vermindert, helemaal wegvalt of nooit volledig is geweest, kunnen er meerdere dingen veranderen of anders zijn tijdens het sporten.

Tijdens deze workshop maak je kennis met het sporten met verschillende visuele beperkingen en met het sporten zonder licht. Hierdoor ervaar je de verschillen tussen sporten als ziende en het sporten met diverse visuele beperkingen. Je krijgt handvatten aangereikt om leerlingen met een visuele beperking te ondersteunen tijdens de gymles.

 

Als gymdocent ben je altijd op zoek naar de beste manier om feedback te geven aan je leerlingen. Hoe zorg je er als docent voor dat iedereen maximaal leert? Door leerlingen zelf te laten kijken naar hun beweging doen we een beroep op het zelfsturend zijn van de leerlingen. In deze workshop gaan we aan de slag met het toepassen van videofeedback in de gymles. 

Uit onderzoek blijkt dat zelfgestuurde feedback een positiever effect heeft op het leren van leerlingen dan docentgestuurde feedback. Je gaat tijdens deze workshop aan de slag met het geven van videofeedback op zowel technische bewegingsuitvoering als op een tactische spelsituatie.

 

'Mooie bal!’ ‘Je moet wel meeverdedigen!’ ‘Minimaal drie keer overspelen.’ ‘Voetballen doen wij niet in de gymles, dat doen zij al genoeg buiten.'

In de gymles is het erg belangrijk dat activiteiten lerend zijn. Als je in jouw lessen vooral kiest voor activiteiten waarmee je bekend bent, kan je deze goed en zonder veel moeite voorbereiden. Het komt vaak voor dat je bij activiteiten waarmee je minder bekend bent niet weet wat je moet doen of zeggen. Hierdoor zijn ze minder lerend en/of ze komen minder aan bod in je lessen. Op deze manier wordt het voor leerlingen moeilijker om zich optimaal te ontwikkelen.

Je moet jezelf blijven uitdagen om dingen te leren en door te geven aan je leerlingen. Veel activiteiten zijn, op een veel breder vlak, belangrijker dan wij denken. Tijdens deze workshop bieden we een methode aan waarin je vanuit het voetbal lerende en waardevolle activiteiten oefent voor jouw lessen. Ga de uitdaging aan, zet die stap en investeer in je leerlingen, in jezelf en scoor!

 

 

 

 

Focus jij je alleen op de gymles? Er is meer dan dat! Deze workshop behandelt actuele onderwerpen die in het beroepsprofiel naar voren komen. Welke taken heb jij als docent LO? De opbrengst van de workshop biedt inzichten in de investeringen die je kunt doen naast lesgeven. Zoals Charles Darwin ooit zei: 'survival of the fittest'. Zijn de docenten die zich het beste kunnen aanpassen, de beste die zich kunnen adapteren aan de huidige situatie? 

Durf jij van jouw eilandje af te stappen? Dan zien we je graag op deze workshop.

 

Tijdens de laatste les voor de vakantie wil je een leuk spel spelen, maar je komt voor de zoveelste keer met het James Bond spel aanzetten. Herkenbaar? Dan is deze workshop echt iets voor jou. We gaan met een groep fanatieke docenten meerdere vernieuwende spellen spelen die zich richten op de belevingswereld van kinderen in het primair onderwijs. Denk bijvoorbeeld aan fortnite trefbal. We proberen zoveel mogelijk spellen te behandelen en uit te voeren! Uiteraard krijg je na afloop een hand-out mee waarin alle spellen kort staan uitgewerkt.

 

Wil jij je minder druk voelen en een agenda die past? Deze workshop biedt je handvatten voor werk, studie en vrije tijd. Het gaat om het ontwikkelen van een positieve discipline waarmee je jezelf voedt in plaats van een harde discipline, waarmee je jezelf uitput.

 

Zowel impliciet als expliciet leren zijn onderdeel van motorisch leren. Maar is impliciet leren daadwerkelijk beter dan expliciet leren? Tijdens deze workshop gaan we aan de slag met beide vormen. Wat houden ze ook alweer in en waarin verschillen ze van elkaar? Wanneer gebruik je impliciet leren en wanneer kies je voor een expliciete vorm? Al deze vragen komen aan bod zodat je na afloop jouw visie op motorisch leren hebt verbreed of zelfs veranderd.

Veel jongeren beginnen op de middelbare school met fitness niet wetende hoe ze veilig en duurzaam moeten bewegen. Hoe kun jij als docent inspelen op deze trend? Hoe geef jij vorm aan fitness in het onderwijs? Hoe maak je het speels, uitdagend en leuk? In deze workshop geven we handvatten mee om de basis van fitness op een leuke manier aan te bieden binnen het voortgezet onderwijs.

 

In 2019 won Peter Tabichi de “Global Teacher Award' voor beste leraar. Wat maakt hem en andere topleraren zo goed? Welke didactiek passen zij toe? In deze workshop nemen we je mee in de literatuur van effectieve didactiek; een vorm die voortkomt uit 5 wetenschappelijke inzichten. Deze 5 inzichten leggen we uit aan de hand van concrete casussen uit het werkveld. Tijdens een interactieve college gaan we dieper in op de kunst van het lesgeven. Ten slotte krijg je tips die je direct kunt toepassen in de praktijk.

 

Een vraag die je jezelf kunt stellen naar aanleiding van de verandering in de wetgeving van het passend onderwijs. Is het wel mogelijk om de les passend aan te bieden voor elke leerling? Hoe kunnen docenten LO de diversiteit van hulpvragen zo goed mogelijk beantwoorden? In deze workshop gaan we aan de slag met verschillende casussen en hulpvragen. We zoeken samen naar oplossingen en hopen zo kennis en inzichten te geven die de je kunt toepassen in de praktijk.

 

Gepubliceerd door  LO in Beweging 7 februari 2020