Kenniscentrum Maatschappij en Recht

Laadgedrag van PlugIn Hybride Elektrische Voertuigen op publieke laadpunten

RAAK-Pro project "Intelligent Data-driven Optimalisation of EV charge infrastructure"

Boek

Er is regelmatig discussie in Nederland rond het laadgedrag van Plug in Hybride Elektrische Voertuigen (PHEV’s) in vergelijking met full electric voertuigen (FEV’s). Veelal gaat het hierbij om de vraag in hoeverre fors-gesubsidieerde PHEV’s veel elektrisch laden en daadwerkelijk veel elektrische kilometers maken. Een veelgehoorde aanklacht is dat PHEV’s relatief weinig zouden laden, veelal op de verbrandingsmotor rijden en als zodanig onterecht in aanmerking komen voor subsidie. De Hogeschool van Amsterdam (HvA) doet onderzoek voor de vier grote gemeenten (G4: Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht) en de Metropool Regio Amsterdam (MRA) waarbij laadgedrag op het publieke laadnetwerk wordt geëvalueerd. Sinds 2012 zijn hierbij meer dan 2 miljoen laadsessies geregistreerd op meer dan 6000 laadpunten op het publieke laadnetwerk van de G4 en MRA.

Referentie van den Hoed, R., Kooi, M., & Helmus, J. (2016). Laadgedrag van PlugIn Hybride Elektrische Voertuigen op publieke laadpunten: RAAK-Pro project "Intelligent Data-driven Optimalisation of EV charge infrastructure". Hogeschool van Amsterdam.
Gepubliceerd door  IDO-Laad 15 november 2016

Publicatiedatum

nov 2016

Auteur(s)

Robert van den Hoed
Martijn Kooi

Publicaties:

Research database