Kenniscentrum Techniek

Web

Op 16 februari 2017 stapten drie RLINK onderzoekers (Lilian, Michiel en Fabi) op het vliegtuig om deel te nemen aan het Planning Law and Property Rights (PLPR) congres in Hong Kong. Academische congressen als deze zijn dé manier om kennis uit te wisselen en onderzoeksresultaten te presenteren. Dit specifieke PLPR-congres – dit jaar georganiseerd door de University of Hong Kong – is een plek waar experts in planning, wetgeving en eigendomsrechten samenkomen om de overlap en grenzen in elkaars vakgebied op te zoeken. Een grote toegevoegde waarde van een dergelijk internationaal congres is het inzicht in planningssystemen en -praktijken uit verschillende landen en contexten, hetgeen reflectie op de Nederlandse planningssysteem en – praktijken uitlokt. Daarnaast kunnen dergelijke congressen inspiratie bieden voor vernieuwende concepten in lokale gebiedsontwikkeling en planning. Met dit in het achterhoofd keken wij uit naar ons eerste PLPR-congres en een bezoek aan Hong Kong, dat zich door haar interessante context (hoge dichtheden en unieke regelgeving) perfect leent voor een ontmoeting tussen planners.

Voordat het congres op woensdag 22 februari begon, namen de onderzoekers deel aan de PhD workshop en een excursie. Tijdens de PhD workshop presenteerde wij onze onderzoeksprojecten. Ervaren wetenschappers gaven vervolgens nuttige tips op onze onderzoeksvoorstellen. Daarna vonden er interessante discussies plaats over onderzoeksmethoden. De dag na de PhD workshop gingen wij op busexcursie door Hong Kong Island. Hier kregen wij veel te horen over de geschiedenis van Hong Kong en bezochten wij een project met sociale huurwoningen.

Referentie van Karnenbeek, L. (Author), Stapper, M. (Author), & van Berkel, F. (Author). (2017). R-LINK goes PLPR: Institutional Innovations in Land Development and Planning in 20th and 21st centuries. Web publication or website, R-LINK. http://rlink.tertium.nl/2017/03/21/r-link-goes-plpr-institutional-innovations-in-land-development-and-planning-in-20th-and-21st-centuries/#more-1408
Gepubliceerd door  Kenniscentrum Techniek 21 maart 2017

Publicatiedatum