Kenniscentrum Techniek

Capaciteit Elektrisch Laden Op Locatie – Het EVEC-Model

Verslag

Voor de komende jaren wordt een toename in elektrisch vervoer voorzien. Naast lichte elektrische vrachtvoertuigen betreft het elektrische bestel- en vrachtwagens met een hoger laadvermogen. Het opladen van die elektrische voertuigen betekent een extra belasting voor de elektrische infrastructuur.<br/>Gebruikers weten vaak niet wat ze al aan elektriciteit verbruiken op hun locatie, en (dus) ook niet wat ze nog kunnen uitbreiden met elektrische voertuigen binnen de huidige aansluitvoorwaarden. Door de Hogeschool van Amsterdam is daartoe het EVEC (Electric Vehicle Expansion Calculator) model ontwikkeld. Met informatie over de verschillende laadbehoeften van EV’s en op basis van data van het eigen energieverbruik, (uit de slimme meter of met zelf gemeten data), is met het model inzicht te verkijgen in wat er nog mogelijk is op de locatie.

Referentie Warmerdam, J. (2017). Capaciteit Elektrisch Laden Op Locatie – Het EVEC-Model: Onderzoek naar de inzet van lichte elektrische vrachtvoertuigen (LEVV’s) voor stadslogistiek. (1.1 ed.) Hogeschool van Amsterdam.
Gepubliceerd door  Urban Technology 28 december 2017
Capaciteit elektrisch laden op locatie - Het EVEC-model