Kenniscentrum Techniek
Blog
19 Resultaten
-
De impact van de Corona Lockdown op laadgedrag
Met de lockdown kwam het verkeer in Nederland grotendeels tot stilstand. Elektrisch verkeer was geen uitzondering. Wat zijn de gevolgen voor het gebruik van publieke laadinfrastructuur? Op welke manier is het ...
-
De transitie naar elektrisch rijden in de taxibranche
Van 2016 tot eind 2019 deed de Hogeschool van Amsterdam onderzoek naar het elektrificeren van Amsterdamse taxi’s. Als afsluiting van dit onderzoek presenteren we hier de belangrijkste resultaten. Het doel is om ...
-
HvA-taximonitor
Van 2016 tot eind 2019 deed de Hogeschool van Amsterdam onderzoek naar het elektrificeren van Amsterdamse taxi’s. Als afsluiting van dit onderzoek presenteren we hier de belangrijkste resultaten. Het doel is om ...
-
Beleid op lange laadsessies
De afgelopen week besteedde verschillende media aandacht aan het fenomeen van laadpaalkleven. De Vereniging Elektrische rijders stelde voor om een connectietarief in te voeren om zo laadpaalklevers tegen te gaan. In ...
-
Effectief Uitrol Beleid
Sinds 2010 zijn er in Nederland oplaadpalen neergezet. In eerste instantie voor bijna iedere nieuwe elektrische auto een nieuwe paal. De afgelopen jaren zijn gemeentes overgestapt naar een nieuwe manier van het ...
-
IDO-laad onderzoek in vogelvlucht
Hoe kunnen we het laadgedrag nu en in de toekomst optimaal faciliteren? Waar moeten laadpalen komen te staan? Hoe kan dit op een kosteneffectieve manier? Hoe gaan we om met de tijdstippen wanneer gebruikers laden? ...
-
Pinpointing the Potential of Smart Charging
At request of the MRA-E, G4 and ElaadNL HvA is researching the potential of Smart Charging. In this blog Youssef el Bouhassani pinpoints this potential.
-
Data gedreven emotie
Op 8 september diende een rechtszaak van een bewoner tegen de gemeente over de plaatsing van oplaadpaal in zijn straat. De bewoner gebruikte een van mijn eerdere blogs in zijn pleidooi en nodigde me daarom uit om de ...
-
Hoe laadt een bedrijf een grote vloot elektrische voertuigen op
Stel (1): je bent Albert Heijn Online, je hebt 400 bestelwagens en je wilt wat. Bijvoorbeeld door jezelf te differentiëren met elektrisch rijden. Het aanschaffen van elektrische busjes is al een opgave, maar het ...
-
De "laadpaalklever" : De cijfers
De Volkskrant publiceerde op 13 januari een artikel “Handen ineen tegen de laadpaalklever” waarin verschillende maatregelen tegen de onnodige bezetting van oplaadpalen worden onderzocht. Het onderwerp van ...
-
Regulier laden, snel laden en de netaansluiting
Binnen de oplaadindustrie is er discussie gaande over laadsnelheid die benodigd is voor de elektrische auto van de toekomst. Binnen de industrie zijn meerdere partijen bezig om een positie te verwerven in een ...
-
Variërende laadtarieven [2]: Wen er maar vast aan
AvroTros Radar besteedde op 24 oktober 2016 aandacht aan de grote variatie in laadtarieven bij laadpalen. In een eerdere blog gaven we al aan dat transparantie in de sector een must is. Maar ook dat de tarieven van ...
-
Variërende kosten om te laden [1]: Appels en Peren
Avrotros Radar besteedde op 24 oktober aandacht aan de intransparantie van laadprijzen bij laadpunten. Hierbij werd ook gerefereerd aan onderzoek van Rick Wolbertus die een overzicht opstelde van de variëteit ...
-
The big picture on charging infrastructure part 2
In deze 2e blog uit de serie Big Pictures on charging Infrastructure zal ik laten zien dat de huidige laadinfrastructuur in de G5 (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Metropoolregio Amsterdam) volstaat om per ...
-
The big pictures of public charging infrastructure 1
Het is alweer enkele weken geleden dat de AVERE conferentie gehouden werd in Amsterdam [1] en over enkele weken wordt het 29 ste Electric Vehicle Symposium gehouden in Montreal[2]. De onderwerpen slim laden en de ...
-
Laaddata van G4 en MRA-e bij HvA
Het onderzoeksprogramma Urban Technology (UT) van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) heeft in samenwerking met de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Metropoolregio Amsterdam Elektrisch (MRA) een ...
-
Oplaadkosten: Door de bomen het bos niet meer zien
In december 2015 was bijna 1 op de 4 auto’s die werd geregistreerd elektrisch, zodat in Nederland nu meer dan 90.000 elektrische auto’s rondrijden. Deze auto’s maken gebruik van de publieke ...
-
De Europese stand van zaken
Onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) bezochten het European Battery, Hybrid and Fuel Cell Electric Vehicle Congress (EEVC) in Brussel. Hierin werd de huidige stand van zaken van elektrisch vervoer in ...
-
Laadinfrastructuur 2.0
Nederland is een van de trotse voorlopers in elektrisch rijden. Mede dankzij een gunstig belastingregime en de ontwikkeling van een publieke laadinfrastructuur voor elektrische auto’s zijn in vier jaar tijd ...