Kenniscentrum Techniek

Interstedelijk laadgedrag

De gecombineerde data in het datawarenhouse maakt het mogelijk om een completer beeld te krijgen van het gebruik van publieke laadpalen in heel Nederland door individuele gebruikers. Een goed overzicht van het gebruik van laadpalen kan richting geven aan een meer gestructureerde aanpak van de uitrol van laadpalen die verder gaat dan de eigen regio. Dat is interessant voor beleidsmakers, bijvoorbeeld omdat het faciliteren van EV in de ene stad meer laadsessies kan veroorzaken in een andere stad.

In dit werkpakket werd geanalyseerd in welke mate geladen wordt in andere steden of regio’s dan in de thuisbasis. De thuisbasis wordt gedefinieerd als de stad of regio waar mensen het vaakst ’s nachts laden. Het resultaat van deze analyse is dat laders die Amsterdam als thuisbasis hebben tenminste 95% van alle laadsessies in Amsterdam voor hun rekening nemen. Voor de overige steden ligt dat percentage op tenminste 89%. Deze percentages laten zien dat interstedelijk laadgedrag vrij beperkt is.

Eenzelfde analyse werd uitgevoerd voor taxi’s die in Amsterdam staan geregistreerd. Voor deze groep bevat het DWH 1245 als taxi gelabelde RFID’s. De analyse laat zien dat van deze groep maximaal 6% van de laadsessies buiten Amsterdam plaatsvindt. De Amsterdamse taxi’s laden meestal in Amsterdam.

Gepubliceerd door  Urban Technology 26 augustus 2019